Enfocament metodològic a la comunitat de petits

ENFOCAMENT METODOLÒGIC A LA COMUNITAT DE PETITS

L’equip de mestres de l’escola estem en continu procés d’aprenentatge. Constantment ens reunim per reflexionar sobre com aprenen els nens i de les nenes i sobre la nostra pràctica de treball com a docents.

En aquest món en constant canvi i tenint present com són els infants del segle XXI, l’equip de la Comunitat de Petits va iniciar el canvi el curs 2016/17 a I-3. S’ha anat implementant i des del 2019 s’aplica a tota la comunitat.

OBJECTIU: Crear un entorn d’aprenentatge constructiu amb una metodologia de treball activa i respectuosa amb els ritmes d’aprenentatge i els processos dels infants.

Ens estructurem bàsicament en 2 temps:

Temps d’activitat autònoma.

  • Protagonista del seu aprenentatge
  • Juga, manipula i experimenta.
  • Un entorn ric, motivador i relaxat amb diverses propostes.
  • En els ambients d’aprenentatge i les multipropostes

Temps de grup sencer

  • La rotllana: moments d’acollida (bon dia, relaxació, conversa (compartir experiències, treball de les emocions), el conte…
  • Presentació atractiva del nou material, proposta didàctica, projectes, conte…
  • Psicomotricitat, anglès, música…

També hi ha moments de treball paral·lel i treball en petit grup, sobretot en moments d’aprenentatge lectoescriptor i matemàtic.

Aquest enfocament també es caracteritza per:

  • L’Infant és el protagonista del seu aprenentatge. El/la mestre/a guia, observa, acompanya, provoca, formula preguntes… i pensa, organitza, estructura, prepara i crea la programació, les activitats, els espais i els materials.
  • La importància dels espais, la cura dels materials i de la presentació. És important crear un ambient que predisposi a treballar, que desperti les ganes d’experimentar, manipular… i que a l’hora fomenti un treball en ambient de calma, d’harmonia, que propiciï l’aprenentatge.

Els mobles i els materials estan buscats per fomentar tot això. A més, mirem que

  • Que tot estigui al seu abast (foment autonomia)
  • Prestatges no sobresaturats de materials i jocs (foment de l’ordre i evitar sobre-excitar)
  • Que els materials i jocs siguin estèticament atractius (foment del treball, motivació)
  • Que a l’aula es respiri un ambient de calma (foment del benestar)

Tot el que hem explicat fomenta que l’infant es mogui lliurement per l’aula, actuant.

  • Autoregulació de l’infant / Esforç.

L’autoregulació és una habilitat clau per al desenvolupament de qualsevol persona i, a la vegada, tot un repte per a un infant. Ha d’aprendre a controlar emocions i comportaments en relació a situacions concretes, desenvolupant la capacitat d’estar atent a la mestra o al altres companys/es, escoltant què li ve de gust fer, gestionant l’espera tant a la rotllana com quan un espai o material està ocupat, gestionant la frustració quan un repte no surt, etc.

Fomentar la cultura de l’esforç. L’esforç és el que ens permet estirar al màxim el potencial humà que tots portem a dins. En aquest procés d’aprenentatge, els docents hem de dotar d’autonomia el/la nen/a i deixar que assumeixi responsabilitats al seu ritme, que s’enfronti a les dificultats del dia a dia amb naturalitat, propiciant l’afany de superació, amb motivació. Si no hi ha motivació és molt difícil que hi hagi un esforç veritable. Si jo no veig sentit al que estic fent, no m’hi esforçaré.

 

Tots aquests aprenentatges s’aniran perfeccionant a l’etapa d’educació primària.