Grups heterogenis per edats (Multigrau)

El curs 2020/21 el Departament va recomanar a les escoles organitzar grups-classe més reduïts com una mesura de prevenció i de seguretat enfront la pandèmia. Per aconseguir-ho, ha augmentat  la plantilla de l’escola amb tres mestres més, que continuem mantenint l’actual curs.

A l’escola aquesta mesura la vam viure com una oportunitat per encetar la nova organització,  grups heterogenis per edats (multigraus), que  va consistir en un inici en barrejar els alumnes dins de cada comunitat (educació infantil) o cicle (primària) i continuar evolucionant progressivament dels cicles a les comunitats a primària.

Ja fa temps que barregem els alumnes dins de cada comunitat perquè creiem plenament que s’aprèn per mitjà de la interacció entre infants d’edats properes i d’edats diverses, atès que és un dels set principis prioritaris que estableixen les ciències de l’educació sobre com aprenen els infants i com han de ser els entorns d’aprenentatge. És per aquest motiu que despleguem projectes que afavoreixen les interaccions entre les nenes i els nens.

S’ha demostrat que quan un alumne/a explica a un altre/a el que ha après, a més a més de desenvolupar habilitats comunicatives, es veu obligat/da a organitzar les seves idees, consolida el seu coneixement i és capaç de percebre les seves errades i buits.  Vigotsky ja deia que la interacció social afavoreix la millora de l’aprenentatge, sobretot, quan es potencia la cooperació, una altra de les singularitats d’aquest projecte educatiu multinivell.

Apostem per un treball més globalitzat i contextualitzat que fomenti el descobriment compartit i que creï l’entorn adequat perquè els infants més grans facin de mentors dels més joves i es converteixin en un model a seguir per la resta.

Afegir també que com escola inclusiva, donem un pas endavant per ser més respectuosos amb els diferents ritmes d’aprenentatge i avançar cap a una atenció més individualitzada, amb la finalitat de garantir les expectatives d’èxit per a tot el nostre alumnat.

“El grup heterogeni per definició és molt més acollidor de les diversitats i genera més inclusió. En un grup heterogeni cada infant pot trobar un ventall molt més alt de moments evolutius, d’interessos amb els quals connectar que no pas en un grup d’edat homogènia. Resulta més difícil que un infant que pugui tenir dificultats d’aprenentatge s’hi pugui sentir fora de lloc ” (David Altimir).

Aquests entorns d’aprenentatge que potencien la interacció entre els infants i són respectuosos amb la seva maduració, afavoreixen sens dubte el seu aprenentatge.

Facilita l’adaptació

A l’inici de curs, els nens i les nenes i el/la mestre/a comptaran amb la seguretat que, com a mínim, la meitat o dos terços de l’aula es coneixen, ja coneixen les normes de l’aula i saben com desenvolupar-se en l’ambient de manera independent i sense ajut. D’aquesta manera els petits no triguen en adaptar-se perquè segueixen i observen als seus companys més grans, ja que aquests es converteixen en models a seguir, a imitar (de la mateixa manera que a casa els petits imiten els seus germans més grans). El seu treball i moviments dins l’aula serveixen d’exemple per als més petits.

Col·laboració, empatia, responsabilitat

Els dubtes que sorgeixen durant el treball poden ser atesos, a més del mestre, per qualsevol dels companys que ja han treballat prèviament en aquella feina. Qui demana ajuda, guanya en autonomia al buscar com i qui pot ajudar-lo a resoldre el seu problema; qui ajuda, guanya en seguretat al poder atendre un/a company/a i a la vegada empatitza amb ell/a perquè també va passar per la mateixa activitat i probablement li van sorgir els mateixos problemes.

Els nens i les nenes van integrant els diferents rols al llarg de cada comunitat (petit, mitjà i gran) i aprenen a acomiadar-se i a retrobar-se.

Organització curs

Parvulari Cicle Inicial Cicle Mitjà Cicle Superior
7 grups classe(alumnes de I3, I4 i I5)

Ràtio de 20/21

5 grups classe(alumnes de 1r i 2n)

Ràtio de 20/21

5 grups classe(alumnes de 3r i 4t)

Ràtio de 20/21

5 grups classe(alumnes de 5è i 6è)

Entrevista a la Tv L’H

El programa de la televisió de l’Hospitalet Aula L’H va entrevistar a membres de l’equip directiu per tractar el projecte de grups heterogenis. Us recomanem que veieu l’entrevista clicant la imatge per accedir a l’article i al vídeo.

Articles que tracten sobre grups heterogenis per edats

Revista guix https://agora.xtec.cat/escolamarina/docs/article-de-la-revista-deducacio-guix/
Article de Rosa Sensat.  David Altimir https://cooperativa.abacus.coop/ca/comunitats/comunitat-educativa/coneixement-compartit-educativa/innovacio-educativa-agrupar-els-infants-de-l-escola-en-grups-heterogenis/#
La grandesa de les escoles multigrau https://diarieducacio.cat/grandesa-escoles-multigrau/