Taller d’escriptura

L’escriptura és una eina cabdal per construir el coneixement i per aprendre. Volem  millorar la competència d’escriptura i així afavorir l’èxit educatiu dels alumnes. Alhora volem fomentar l’hàbit de l’escriptura personal i del plaer d’escriure per gaudir i créixer.

Ja fa uns cursos que formen part del projecte educatiu els tallers d’escriptura a  Primària. El curs passat vam participar en sis conferències del Departament “Ara escric”. Aquesta formació ens han permès anar avançant en l’enfocament didàctic dels tallers d’escriptura i dissenyar noves propostes.

Vam encetar nova proposta en els tallers d’escriptura en el grup de grans (4t, 5è i 6è) el curs 2016/17:

•      Hem incrementat l’estona de dedicació a l’escriptura, dues sessions setmanals d’hora i mitja cadascuna.

•       Són tallers d’escriptura intercicles, grups heterogenis barrejats.

•       Es proposen nou tallers amb diferents tipologies textual: instructiu, narratiu (ombres xineses), explicatiu, argumentatiu, carta, narratiu (relats curts),conversacional, descripció i retòric.

Hem entès que per millorar la competència escrita cal :

•       Modelar el mestre les fases del procés de composició d’un text. Fer bons textos demana un procés que caldrà aprendre col·lectivament.

•       Incorporar la reflexió sobre com s’escriu.  Abans d’escriure cal pensar, planificar: definir bé el propòsit, generar idees i organitzar-les.

•       Vincular els escrits a situacions reals amb propòsit i destinatari.

•       Abans d’escriure, llegir molts textos de la mateixa tipologia i analitzar-los.

•       Revisar al llarg del procés. Només l’alumne pot corregir els seus errors. La tasca del professorat és ensenyar a detectar-los i a trobar camins per superar-los.

L’ensenyament i l’aprenentatge de l’escriptura demana diversitat de situacions d’interacció entre els alumnes i amb el mestre.

En el curs 2017/18, vam encetar els tallers d’escriptura interclasse en el grup de mitjans (2n i 3r). Són set tallers: dos de cal.ligrama, dos de descripció, dos de contes i un de cartes.

Recomanacions per a les famílies:
  • Conèixer la metodologia de l’aprenentatge de l’escriptura al centre.
  • Llegir i posar en valor els escrits produïts pels fills.
  • Aprofitar les situacions familiars  per fomentar l’escriptura.