L’escriptura és una eina cabdal per construir el coneixement i per aprendre. Volem millorar la competència d’escriptura i així afavorir l’èxit educatiu dels alumnes. Alhora volem fomentar l’hàbit de l’escriptura personal i del plaer d’escriure per gaudir i créixer.
Ja fa uns cursos que formen part del projecte educatiu els tallers d’escriptura a Primària. El curs passat vam participar en sis conferències del Departament “Ara escric”. Aquesta formació ens han permès anar avançant en l’enfocament didàctic dels tallers d’escriptura i dissenyar noves propostes.
Vam encetar nova proposta en els tallers d’escriptura en el grup de grans (4t, 5è i 6è) el curs 2016/17:
• Hem incrementat l’estona de dedicació a l’escriptura, dues sessions setmanals d’hora i mitja cadascuna.
• Són tallers d’escriptura intercicles, grups heterogenis barrejats.
• Es proposen nou tallers amb diferents tipologies textual: instructiu, narratiu (ombres xineses), explicatiu, argumentatiu, carta, narratiu (relats curts),conversacional, descripció i retòric.
Hem entès que per millorar la competència escrita cal :
• Modelar el mestre les fases del procés de composició d’un text. Fer bons textos demana un procés que caldrà aprendre col·lectivament.
• Incorporar la reflexió sobre com s’escriu. Abans d’escriure cal pensar, planificar: definir bé el propòsit, generar idees i organitzar-les.
• Vincular els escrits a situacions reals amb propòsit i destinatari.
• Abans d’escriure, llegir molts textos de la mateixa tipologia i analitzar-los.
• Revisar al llarg del procés. Només l’alumne pot corregir els seus errors. La tasca del professorat és ensenyar a detectar-los i a trobar camins per superar-los.
L’ensenyament i l’aprenentatge de l’escriptura demana diversitat de situacions d’interacció entre els alumnes i amb el mestre.
En el curs 2017/18, vam encetar els tallers d’escriptura interclasse en el grup de mitjans (2n i 3r). Són set tallers: dos de cal.ligrama, dos de descripció, dos de contes i un de cartes.
Recomanacions per a les famílies:
- Conèixer la metodologia de l’aprenentatge de l’escriptura al centre.
- Llegir i posar en valor els escrits produïts pels fills.
- Aprofitar les situacions familiars per fomentar l’escriptura.