25N DIA INTERNACIONAL PER A L’ELIMINACIÓ DE LA VIOLÈNCIA ENVERS LES DONES

El passat 27 de novembre vam commemorar el 25N a l’escola, des d’I3 fins a 6è vam realitzar un seguit d’activitats.

Les Meduses d’I4 i els Cavalls d’I3 van treballar el conte Visca les ungles de colors!” que ens explica la història d’un nen que li agrada pintar-se les ungles. A l’escola no tothom rep de bon grat aquesta afició i algú, fins i tot li diu que pintar-se les ungles és de nenes. Per sort, després d’alguns fets, els companys i companyes de classe li fan una gran sorpresa.

Després del conte, vam fer una conversa sobre la història. També va estar interessant l’enquesta a mà alçada sobre quines persones de casa es pinten les ungles. Ens vam posar molt contents de veure que algun pare també es pinta les ungles, no només les dones de casa.

Vam aprofitar per parlar sobre si hi ha joguines de nens o joguines de nenes, sobre els colors dels nostres objectes quotidians, la mida dels cabells, etc. La conclusió que vam treure de tota la conversa fou que totes les joguines, colors, roba o mides dels cabells són per a tothom.

Per acabar, tots ens vam pintar les ungles amb els colors que més ens agradaven.

Cicle Inicial i I5, va fer una pluja d’idees sobre què significa la paraula violència i en quines accions ens fa pensar.

Després vam explicar el conte “La princesa NO”. Ens vam fixar en les imatges que eren molt representatives. En una, sortia la princesa amb la boca tapada que ens va sorprendre molt. Vam parlar de la importància d’expressar les nostres idees i les nostres opinions i de respectar-nos.

Finalment, vam fer un debat i vam acabar extraient unes conclusions:

– Les dones poden fer el mateix que els homes. Tenen el mateix poder que els homes.

– Les dones també tenen dret a treballar. Els homes i les dones poden treballar del mateix.

– Hem de dir que «no» quan no ens agrada fer alguna cosa.

– Els homes poden anar amb faldilles i les dones amb texans.

– Les dones poden fer el que volen: poden lluitar, poden ser més ràpides que els homes, poden tenir més força, poden fer una cursa…

– Les dones han de ser lliures.

– Tothom pot triar el que vol fer.

– Tothom s’ha de respectar i estimar.

A més a més, la classe de CI vam fer un petit debat sobre els homes i les dones, el maltractament i les diferències de gènere.

Cicle Mitjà i Cicle Superior van fer una activitat conjunta sobre els micromasclismes. Repartit l’alumnat en sis grups heterogenis, varen representar diverses situacions on es feien paleses actituds micromasclistes. Després d’una reflexió conjunta, es varen tornar a representar les mateixes situacions lliures d’estereotips masclistes.

L’endemà, les nenes i nens de 5è van fer aquestes reflexions.

Reflexions sobre els micromasclismes

• Dir que “sembles una nena” és un insult.

• Pensar que hi ha tasques de la llar que només són per les dones (cosir, cuinar…).

• Pensar que els nois són més forts que les noies.

• Pensar que hi ha esports per nois i per noies.

• Pensar que els nois no han de plorar.

• Pensar que la neteja és cosa de les dones.

Tots aquests pensaments són micromasclismes del passat. Hem de lluitar per a no tenir-los, és difícil perquè som moltes persones al món i hi ha qui ja els està bé. També, perquè són subtils i els tenim molt apresos.

Hem d’estar atents a aquestes accions per poder-les canviar, en nosaltres mateixos i en els altres.

El dilluns 27 va ser una Jornada reflexiva i amena per a tota la canalla. De mica en mica posem sobre la taula quotidianitats que, d’altra manera, ens passarien per alt, i contribuïm, amb el nostre granet de sorra, a un món millor, més just i igualitari.