FEM UN TELENOTÍCIES

Fa dues setmanes que la Gemma (UVic) està fent pràctiques a la classe del grans (Francesc Boix), però ha estat aquesta setmana que ha començat a desenvolupar la seva Seqüència didàctica. Ella mateixa ens ha fet cinc cèntims sobre de què ho farà i uns resums de cada sessió.

En aquesta Seqüència didàctica farem un Telenotícies. Primer de tot s’introduiran els objectius del projecte i tot seguit s’explicarà què és una notícia, quins punts hi ha d’haver, quines preguntes han de respondre les notícies, etc. També es plantejarà el tema de buscar el sentit crític de les notícies, explicat tot seguit. Fins i tot vindrà una persona, el director d’El 9 Nou, que ens vindrà a explicar com ens podem manifestar davant d’una càmera, tractant a més altres aspectes bàsics d’un Telenotícies. Cada alumne/a en aquest Telenotícies tindrà una funció, hi haurà qui gravarà, hi haurà qui serà el presentador, hi haurà qui editarà vídeos. No obstant això, tots aprendran el mateix, ja que tots tractaran cada aspecte de manera semblant. El resultat final serà un Telenotícies de l’escola, amb notícies escrites i escollides pels nens i nenes de 4t, 5è i 6è de l’Escola de l’Estany (podran ser notícies del grup classe, personals, de l’escola o fins i tot del poble).

SESSIÓ 1

La primera sessió va consistir a fer una explicació sobre de què aniria el projecte, explicant els objectius de la mestra i fent pensar als mateixos alumnes un objectiu individual i un altre de col·lectiu, de tot el grup classe. Aquests objectius els havien d’escriure a una llibreta petita, a continuació de tres preguntes: Què farem?, Com ho farem?, Quin serà el resultat final del projecte?

Referent als objectius, primer de tot cadascú va pensar el seu, i tot seguit per parelles en van pensar un altre que creguessin que podien aconseguir al llarg del projecte tot el grup classe. Quan cada parella ho va compartir, vam fer una votació general de l’objectiu que els agradava més.Tot seguit, es va presentar la rúbrica d’autoavaluació, on els i les alumnes pintaven amb un color diferents ítems, els quals ells creien que podien acabar aconseguint fent aquest projecte, és a dir fins on creien que ells poden arribar. Aquesta rúbrica l’hauran de tornar a fer un cop acabat el projecte, per tal de comparar-la amb la primera, sent el màxim de realistes.

SESSIÓ 2

En aquesta segona sessió es va aprofitar el coneixement que tenien els nens i nenes de les notícies en català per tal de manifestar-ho en anglès, tractant així les preguntes bàsiques que han d’aparèixer en una notícia (What, Where, Who, When, Why).

Se’ls va enviar per correu dos enllaços de dues notícies, una del Telenotícies de TV3 on explicava què havia passat amb Yulen, el nen que va caure al pou (https://www.google.com/url?q=https://www.ccma.cat/tv3/alacarta/telenoticies-vespre/un-equip-de-miners-asturians-safegeix-al-rescat-de-yulen-mentre-la-familia-del-nen-diu-que-no-es-fan-servir-els-mitjans-adients/video/5813432/) i l’altra d’una nena que es diu Greta, de tres anys, que ha fet viral una cançó, “el pirata és el meu amic” (https://www.ccma.cat/324/elpirataeselmeuamic-una-nena-de-3-anys-sinventa-una-canco-i-la-xarxa-la-versiona/noticia/2898770/). Amb aquestes notícies havien de respondre cadascuna de les preguntes anteriors, plantejades en anglès, i explicades primerament en català. Quan van haver respost les 5 preguntes, ells es van inventar una notícia, on havien de respondre, també, a les preguntes proposades anteriorment en anglès. Tot seguit, a la llibreta petita, anomenada a la sessió anterior, van respondre individualment a les següents preguntes: Què he fet?, Com ho he fet?, Com m’he sentit fent aquesta activitat?, per tal de tenir coneixement sobre l’opinió de cada sessió dels nens i nenes.

SESSIÓ 3

En aquesta sessió es tractava el sentit crític.

Es va escollir el tema del futbol per fer veure als infants que hi ha mitjans que potser defensen més quelcom, i n’hi ha d’altres que defensen altres aspectes però tots diuen la veritat. Vam fer dos grups de 5, a un grup se’ls va plantejar una situació pensada per la mestra anteriorment, on havien de defensar els actes del Madrid d’un partit inventat, i l’altre grup, els actes del Barça del mateix partit. Havien de redactar una notícia sota aquestes consignes. Tot seguit es va llegir en veu alta cadascuna de les notícies dels dos grups, i els infants van poder veure que tots deien la veritat però de diferent manera, comparant-ho amb notícies de futbol reals. Es va afegir, a més, el tema de les Fake News, explicant la diferència entre buscar el sentit crític d’una notícia, i creure’s una notícia falsa. Tot seguit, van escriure a la llibreta les tres respostes a les preguntes plantejades de sempre: Què he fet?, Com ho he fet?, Com m’he sentit fent aquesta activitat?