STEAM (ciència, tecnologia, enginyeria, art i matemàtiques)

L’escola va començar a incloure la robòtica dins del projecte educatiu del centre el curs 2013-2014. Des d’aquell moment, el projecte ha anat progressant i implicant-hi a tot l’alumnat de l’escola.

El darrer curs es va decidir fer un esforç econòmic per renovar l’equipament de l’escola (chromebooks i robots), cosa que ha permès poder redissenyar el tractament de la destresa digital del nostre alumnat i fer-la encara més globalitzada. Aquesta adaptació inclou una assignatura STEAM (ciència, tecnologia, enginyeria, art i matemàtiques), que està en desenvolupament i s’està aplicant des de l’educació infantil fins a sisè. Dintre de les STEAM executem activitats com:

• Creació de màquines i robots: Creem màquines senzilles i algunes més complexes utilitzant els kits dels que disposa l’escola (alguns robotitzats i d’altres no). A l’educació infantil, per exemple, ja comencen a treballar conceptes físics senzills amb l’Steam Park de Lego i ho anem evolucionant en complexitat fins al cicle superior, un construeixen robots més complexos amb els kits de robot de LEGO.
  • Programació amb diversos llenguatges computacionals. A infantil s’utilitzen els Beebots, a cicle inicial el Matatalab, a cicle mitjà programem per blocs amb la web code.org i a cicle superior, passem a la programació escrita amb Codecombat
  • Construcció de maquetes i circuits i realització d’experiments amb materials senzills: De cara a cursos vinents, anirem introduint aquest tipus d’activitats dintre l’hora d’STEAM.

La introducció d’una assignatura d’aquest tipus ajuda al nostre alumnat a desenvolupar habilitats de pensament crític envers els robots i les màquines, que cada vegada són més presents en el nostre entorn ràpidament canviant. És important saber com funcionen aquestes tecnologies, tant de manera estructural com la seva programació, perquè el món està cada vegada més digitalitzat i entendre com funciona el que ens envolta ens empodera en el seu ús crític. També propicia activitats que estimulin la resolució creativa i conjunta de problemes, utilitzant coneixements integrats de diferents àrees.