Confinament i tasques escolars

Ens agradaria oferir-vos algunes indicacions per tal d’ajudar als vostres fills/filles en la seva rutina de treball a casa durant aquests dies, ja que no és la mateixa que a l’escola.

Cal crear HÀBITS I RUTINES en l’àmbit familiar perquè puguin organitzar-se millor. Us aconsellem que feu un horari que reflecteixi les diferents activitats (acadèmiques, de lleure, hàbits d’autonomia i responsabilitats domèstiques). En aquest sentit, pot ser útil establir un horari i rutines diàries de manera visual (fent dibuixos en una cartolina o foli) en el cas dels més petits i per escrit per als més grans. Aquest horari els ajuda a organitzar-se i potencia l’autonomia. Així saben què han de fer sense que l’adult els hagi de dir què toca fer a cada moment.

Cal crear un ENTORN DE TREBALL adequat perquè puguin estar molt atents a la feina. Hem de reduir al màxim les possibles distraccions mentre realitzen les tasques escolars (per ex., sorolls, elements visuals i interrupcions). És preferible treballar sempre en el mateix espai (per crear un hàbit) i tenir a l’abast tots els materials que necessitaran durant l’estudi. Cal que a la zona d’estudi tinguin el material que puguin necessitar i estigui endreçada. A la taula d’estudi només hi ha d’haver el material per fer els deures i estudiar. En la mesura del possible, és recomanable que la il·luminació sigui natural i/o tenir un punt de llum directe a la zona de treball.
Els alumnes que tenen telèfons mòbils, cal que els deixin fora de l’espai d’estudi. Els únics aparells electrònics que es recomana que estiguin connectats són els que es necessitin per realitzar les tasques escolars.

Durant l’estona de feina, la televisió ha d’estar apagada. Per adquirir l’hàbit de t reball durant l’estada a casa, cal que l’horari d’estudi sigui molt semblant cada dia. En general, és preferible fer les tasques al matí, quan estan més atents i descansats. Cal evitar que es posin a fer deures o estudiar a últimes hores de la tarda perquè el cansament pot interferir-los la capacitat d’atenció.

Utilitzar DIFERENTS TÈCNIQUES i ESTRATÈGIES:

. Fer un llistat de la feina que tenen, de tal manera que identifiquin la feina que és urgent i els treballs que s’han de lliurar en un termini determinat. Cal prioritzar les feines en què el termini és immediat o a curt termini. Paral·lelament, però, dels treballs que tenen data de lliurament, cal fer-ne un índex i planificar quins apartats aniran fent cada dia.
. Començar per aquelles tasques més complexes i que menys els agraden per afavorir els processos d’atenció i motivació.
. Establir unitats de treball, aproximadament, d’entre 30-45 minuts en funció de l’edat. Posteriorment, farem un descans d’uns 10 minuts i tornarem a establir una altra unitat de treball. Els infants amb dificultats d’aprenentatge o d’atenció poden requerir descansos més freqüents. Els podem fer propostes de descans que poden realitzar per assegurar-nos que no ocupen més que el temps preestablert (per ex., beure aigua, anar al lavabo, parlar amb els pares, mirar per la finestra, jugar amb el gos, el gat…). Cal que les activitats que realitzin en el descans no siguin tan engrescadores ni addictives com perquè els distreguin de la feina que han de continuar fent; per tant, cal evitar mòbils i pantalles.
. Definir com i quan supervisareu les tasques.

Es donarà per finalitzat el temps d’estudi quan les tasques estiguin acabades segons els criteris establerts i això és el que donarà pas a seguir amb les activitats d’oci (Play, televisió, jocs de taula, etc.).