Els pols es desfan

L’Èlia arriba a la classe i ens diu que ens ha d’explicar una notícia molt important que ha sentit: La terra s’està desfent.

Tots plegats hem escoltat amb atenció les explicacions de l’Èlia i coincidim que estem molt preocupats. Per què el gel es desfà?

Per entendre com passa aquest fenomen hem fet l’experiment següent:

1. Necessitem gel. Com el podem obtenir?
  • Congelant aigua.
  • On ho podem fer?
  • A la cuina de l’escola.

Així doncs, posem aigua en una safata i la introduïm al congelador de la cuina. Hem d’esperar.

L’endemà al matí el gel ja està fet.

Parlem de perquè es congela l’aigua.

1. Quan tenim el gel parlem quins poden ser els motius pels quals es desfà.
  • La calor.
  • Quanta calor necessitem perquè es desfaci?
  • Anem a comprovar: Posem una safata al sol i una a l’ombra, a veure si la diferència de temperatura afecta.
  • Esperem a la tarda.
  1. Què ha passat?

Traiem el gel de les safates i ens adonem que tenen el gruix diferent. El gel que estava al sol és més primet que el de l’ombra, malgrat els dos s’han desfet una mica.

Entenem que la calor del planeta està desfent el gel dels pols.

Què fa tanta calor?

Ho estem investigant, però ja tenim algunes idees: el fum, les màquines… i l’acció de l’home. Hem de pensar una solució a aquest mal!

Després, com us podeu imaginar amb l’aigua freda i el gel van sorgir moltes idees xules…