AMBIENTS A INFANTIL

Els ambients són diferents espais d’aprenentatge, de relació i comunicació on a partir de diferents propostes els infants poden actuar, observar, experimentar, construir, inventar, imaginar, compartir, relacionar-se, emocionar-se…i interactuar amb els altres.

Aquest plantejament de treball  respon a la necessitat que mostren els infants de jugar i relacionar-se. És una manera de poder donar resposta als interessos i necessitats dels infants i respectar els diferents ritmes d’aprenentatge.

Els infants disposen d’un temps d’experiència activa, construïda per l’adult, però reconstruïda per ells mateixos, on nens i nenes es reuneixen per explorar diverses possibilitats de joc i dels materials.

Els ambients segueixen el model socioconstructivista, el qual parteix d’un aprenentatge significatiu per part de l’alumne, que té en compte els seus coneixements previs i en el qual destaca la gran importància que té la relació amb els companys/es.

Els nens i nenes d’Infantil gaudeixen aprenent dues tardes per ambients. Els cinc ambients que fem són: joc simbòlic, llum, construccions, experimentació i música (nou d’aquest curs). No us arribeu a imaginar com els agrada!!

A l’AMBIENT DE JOC SIMBÒLIC, els nens i nenes gaudeixen jugant i aprenent vocabulari en anglès. Els diferents espais que trobem són:

  • L’hospital on fan de metges i metgesses i es curen entre ells/es o a les nines.
  • Al mercat fan de botiguers/es 
  • La cuineta on fan uns menjars boníssims!
  • Bugaderia on trobem la planxa, per estendre roba i un munt de roba per les nines.
  • El menjador que serveix per donar menjar a les nines
  • I el dormitori on podem descansar i llegir contes.

S’ho passen d’allò més bé jugant plegats i plegades recreant escenes del dia a dia!

A l’AMBIENT DE LLUM, està destinat a inventar i desenvolupar la seva capacitat creativa mitjançant diverses tècniques i materials. 

En aquest ambient hi trobaran diferents materials on la foscor serà protagonista, sempre amb uns punts de llum com serà una làmpada, una taula de llum, lots…. o un racó on hi haurà instal·lada una cova on els infants podran jugar amb objectes i lots amb diversos materials de colors, és tot un món màgic que ajudarà a no tenir por a la foscor sinó tot al contrari, a gaudir d’ella.

També poden gaudir amb material fluor i altres materials fosforescents fent servir la creativitat.

A un altre racó tenim les ombres Xineses, és un joc popular que consisteix a interposar les mans i els titelles entre una font de llum i una pantalla o paret, de manera que la posició i el moviment de les mans projecti, sobre la pantalla o paret, ombres que representin diferents éssers en moviment, aquí treballem molt l’expressió oral i la imaginació.

 

A l’AMBIENT DE MÚSICA, novetat d’aquest any, hem dissenyat diversos espais perquè les nenes i els nens gaudeixin de l’aprenentatge i l’experimentació entorn el so i la música. 

Sempre comencem les sessions d’ambient cantant una cançó, fent un petit ball o coneixent un nou instrument. 

Espai d’escolta: cada alumne pot accedir a diverses llistes de reproducció amb una llista de cançons de Nadal, sobre la Pau, de la tardor… i gaudir una estona d’escoltar música. 

Espai de creació: poden crear les seves composicions musicals tocant de forma lliure el piano. 

Espai imaginació: a través del dibuix i altres mètodes artístics, els nens i les nenes poden expressar allò que els fa sentir la música que estiguin escoltant. 

Espai del so: amb els boomwhackers i l’arbre musical Waldorf els i les alumnes experimenten amb les qualitats del so. 

Gaudir de la música de forma lliure ha permès crear, experimentar i gaudir de la música des d’una vessant més personal. 

 

A l’AMBIENT DE CONSTRUCCIONS ofereix un espai ric en material no estructurat, que permet l’acció lliure, on l’infant pugui experimentar, observar i manipular sense la directivitat de l’adult, convidant els infants a pensar de manera creativa, a inventar i resoldre problemes.

A l’AMBIENT D’EXPERIMENTACIÓ trobem cinc espais i dos experiments:

  • Mandales amb elements de tardor: per gaudir a partir de la pròpia creativitat i concentració.
  • Magrana amb morters: per potenciar la motricitat fina i l’experimentació.
  • Barreges amb colors de la tardor: per saber trobar colors secundaris.
  • Experimentació amb blat de moro, pinyes, oueres, pinces i cassoletes: per adonar-se de la noció de quantitat i estimular la motricitat fina tot jugant.
  • Lupes amb elements de la tardor: per estimular l’observació dels detalls, l’atenció i la concentració.
  • Experiment amb Pinyes a l’aigua: observar per fer preguntes, per formular hipòtesis, predir i provar què pot arribar a passar a curt termini.
  • Experiment amb caps d’alls amb aigua per després plantar-los: observar per fer preguntes, per formular hipòtesis, predir i provar què pot arribar a passar a llarg termini.

Crear hipòtesis i experimentar és exercitar el pensament per crear aprenentatge i gaudir fent-ho… és genial!!!

Aprendre amb els AMBIENTS fa que els nens i nenes siguin molt creatius i gaudeixin moltíssim!!

(Cliqueu damunt la imatge per accedir a l’àlbum sencer).

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>