Treball per projectes

Aquest mètode fomenta l’autonomia dels infants. Aprenen a ser competents i resoldre els reptes que se’ls plantegen.

Els infants són actius en el seu procés d’aprenentatges. S’impliquen en el que estan treballant i són ells els que guien el seu aprenentatge.

Afavoreix l’aprenentatge significatiu. Els infants van encaixant els continguts formant una xarxa de continguts. 

Propicia el treball interdisciplinari, ja que permet adquirir coneixements de les diferents àrees educatives.

Permet atendre la diversitat que ens trobem a les aules: flexibilitat en el ritme de treball, en les metodologies, els continguts…

Utilitza les noves tecnologies. Fent recerca milloren molt  la competència digital.

Propicia un ambient d’aula en el que es treballa valors molt importants com el respecte, la tolerància, la solidaritat i el treball en equip.

Mestres i infants treballen conjuntament formant equip per resoldre els reptes que se’ls van plantejant. Milloren capacitats com la resolució de problemes i l’organització de les tasques.

Afavoreix l’aprenentatge participatiu i potencia el treball cooperatiu. Es dona molta importància al treball en grup i a la col·laboració, ja que és en aquestes situacions d’aprenentatge en què els infants poden aprendre els uns dels altres.

Els infants estan motivats, ja que aquesta metodologia dona l’oportunitat de què ells escullin què volen treballar i què els interessa. Això fa que tot el que aprenen tingui un significat per a ells.

Permet que els infants connectin amb la realitat, més enllà dels llibres de text o de les classes magistrals. Els preparen per a la vida real.

L’infant aprèn a pensar, cercar informació i investigar. No a memoritzar i adquirir de forma mecànica continguts.

Potencia habilitats socials com saber estar, saber esperar, saber escoltar, saber debatre, saber relacionar-se amb els altres …

Afavoreix la confiança i l’autoestima dels infants. Els nens i les nenes se senten orgullosos en veure que han superat un repte.

Exerciten el mètode científic, ja que fan hipòtesis, les contrasten i finalment n’extreuen conclusions.

Actualment, ens trobem en una societat molt diversa i aquesta gran diversitat es veu molt palesa a les nostres aules. La metodologia d’ensenyament uniforme utilitzada tradicionalment, actualment no funciona, per això, com a claustre, ens replantegem de quina manera podem atendre la gran diversitat d’alumnes que ens trobem a les aules.

El treball per projectes permet que cada infant potenciï les seves capacitats individuals i desenvolupi habilitats per ser competent i resoldre els reptes que se li plantegin. Hem de concebre l’infant com un ésser capaç de pensar, de ser crític i reflexiu.

Aquest mètode permet treballar sobre vivències i experiències reals que interessen i motiven als infants i que alhora desencadenaran en unes conclusions també reals i, per tant, difícils d’oblidar.