Treball cooperatiu

Potenciar tècniques de treball cooperatiu és un dels objectius que lideren el nostre projecte educatiu. L’aprenentatge cooperatiu proposa un enfocament de les situacions d’ensenyament-aprenentatge basades en les interaccions socials i pretén que els alumnes es vinculin estretament entre ells, de manera que cada un sap que el seu esforç personal ajuda els companys a aconseguir l’èxit tant a nivell grupal com individual. Treballar en equip a classe i, per tant, aprendre de forma cooperativa, ha de ser objecte d’ensenyament, de manera sistemàtica i persistent. Cal ensenyar als alumnes a treballar en equip, com una estratègia que ajuda a assolir la competència d’aprendre a aprendre.

-Permet la distribució de l’alumnat en petits grups heterogenis de 4/5 alumnes.

-Pren com a objectiu que el grup arribi a assolir una meta comuna i, per aconseguir-la, l’èxit dels companys és tan important com el propi èxit. Per tant, es busca que cadascú rendeixi aportant el millor d’ell mateix per aconseguir els millors resultats grupals.

-Tots els membres del grup comparteixen el lideratge perquè tots comparteixen la responsabilitat en les seves accions i en l’evolució dels aprenentatges del grup.

-Basada en la teoria del conflicte sòciocognitiu i la reestructuració cognitiva, l’aprenentatge es produeix pel desequilibri cognitiu que es dóna en entrar en contacte amb els punts de vista dels altres, en integrar-los i en reestructurar-los els propis esquemes de coneixement.

-Implica interdependència positiva i responsabilitat individual.

-S’ensenyen directament les habilitats socials que els membres del grup necessiten per treballar en col·laboració mentre es posen en pràctica.

-Comporta la millor assimilació i aplicació dels coneixements analitzats i interpretats en grup.