Festes tradicionals

Al Vallès donem molta importància a la celebració de les nostres festes populars. Són tradicions que serveixen per apropar la cultura popular als infants nouvinguts i també per a perpetuar-les, donant una certa identitat cultural als nens i nenes.

L’escola, promou el treball de les tradicions populars catalanes, perquè creiem que les festes populars són un recurs d’inesgotables qualitats per a treballar continguts educatius

A la nostra escola hem triat, entre les diferents tradicions de la nostra cultura, les següents:

LA CASTANYADA/HALLOWEEN

La castanyada és la festa de tardor que tradicionalment celebrem a l’escola.

A part d’adornar les aules, els passadissos i el vestíbul amb dibuixos dels diferents fruits d’aquesta època de l’any, després de treballar les qualitats i propietats de cada una de les fruites i fer un tastet; els nens i nenes d’Educació Infantil ho deixen tot a punt per rebre la Maria Castanyera que ve a visitar-nos i a la que obsequien amb versos, danses i cançons. A la resta de grups s’organitzen diferents activitats amb caràcter globalitzat relacionades amb la castanyada (cançons, poemes, artístiques, digitals…).

A les aules de primària també celebren Halloween, una festa d’origen celta que se sol celebrar el mateix 31 d’octubre a països com els Estats Units, Canadà, Irlanda o Anglaterra, i que ha estat sempre molt demandada pels nostres infants. Es treballa des de l’àrea de llengua anglesa en les diferents dimensions d’aprenentatge i de forma globalitzada amb altres àrees com l’educació artística.

A la tarda, tota l’escola gaudeix d’un berenar, que durant el matí l’alumnat ha preparat amb motius i decoracions tant de la Castanyada com de Halloween, per compartir amb les famílies.

NADAL

El Nadal és una de les festes més esperades pels infants, una festa que té una gran importància fora de l’escola i que nosaltres volem mantenir, malgrat el seu origen religiós i independentment de les formes d’entendre-la a nivell individual i/o familiar. Al Vallès fem un híbrid entre el Nadal pròpiament entès i l’hivern.

Decorem els nostres passadissos i diferents ambients del centre amb motius relacionats amb l’hivern i un petit racó més nadalenc on se situa el patge Kala-Kala quan ens ve a visitar per rebre les cartes del nostre alumnat, cartes que rebutgen el consumisme propi de l’època i se centren en desitjos personals i grupals.

Aquest mateix dia acostuma a visitar-nos el Tió. El Tió de Nadal, és una soca adormida com la natura en aquest temps d’hivern que cal picar ben fort “caga tió caga torró” per despertar. I així ho fan els nostres petits de 1r i 2n, que acostumen a esmorzar neules i torrons que els caga el Tió.

De 3r a 6è també mengen neules i torrons, aquests però, mentre juguen al quinto. Cada jugador té una carta amb tots els números de l’1 fins al 90, amb una distribució diferent dels números per cadascuna, i consisteix a marcar els nombres que el lloro, persona que extreu les boles numerades, va cantant. Els números estan distribuïts en files de cinc que a la vegada formen sis requadres de tres files. El primer jugador que marca una fila de nombres fa línia; després es juga per la plena i guanya el primer jugador que omple un dels requadres de tres files, i obté així un petit detall.

Dies abans del final de trimestre, anem a fer un concert de Nadales/concert d’hivern a l’Auditori de Terrassa, on les famílies podeu assistir com espectadors/es i gaudir de totes les cançons que amb tanta il·lusió han preparat les mestres amb els vostres fills i filles.

L’alumnat de 6è visita la residència Lavoisier per deleitar els avis i àvies del barri amb les seves cançons i també acompanya la gent del barri amb la seva música al centre cívic Maria Aurèlia Capmany.

DIJOUS GRAS I CARNAVAL

Dijous Gras l’alumnat de P3 a 6è i tot el professorat anem a esmorzar al Parc de la Cogullada. És una de les activitats que padrins i fillols comparteixen, ja que els més grans fan d’acompanyants als més petitons.

El Carnaval es caracteritza per la disbauxa, l’excés, l’alegria i la gresca. Tradicionalment, “el Carnestoltes” o “El Rei Carnestoltes” és la figura o personatge que representa aquesta festa i que obre la celebració en un to humorístic i crític. L’alumnat de 6è prepara el pregó i decideix quines seran les consignes que haurem de seguir dies previs a la festa final, una festa on els infants, mestres i totes les persones de la comunitat educativa que s’animin,  es disfressen, ja sigui en comparses o a nivell individual.

I a la tarda… gran xocolatada amb fartons per a tothom!!!

SANT JORDI

Sant Jordi és la festa del llibre i de la rosa, i és també una gran festa a l’escola i per això organitzem un gran ventall d’activitats on participen alumnes, mestres i famílies.

Previ al dia 23 d’abril, tot l’alumnat treballa específicament la dimensió literària (jocs florals), amb llibres fets per tots els infants que recullen poemes, acròstics, cal·ligrames i narrativa, i que s’exposen per a que estiguin a l’abast de tothom que se’ls vulgui mirar. També es decoren passadissos amb motius característics de la celebració i es fan punts de llibre que estaran sotmesos a un concurs. Totes dues modalitats tindran un regal per al guanyador o guanyadora.

L’alumnat de 6è fa de contacontes a l’alumnat d’Educació Infantil, deixant anar la seva creativitat preparen obres de teatre, titelles…

Les famílies que ho desitgen fan el mateix amb l’alumnat de primària.

El dia 23 d’abril, l’escola s’obre a les famílies i els infants ballen les seves danses. Entre dansa i dansa es fa l’entrega de premis literaris i de punts de llibre.