Tardes de setembre

Aquest setembre l’horari de l’escola ha estat el següent: temps lectiu fins a la una de la tarda, espai de menjador fins a dos quarts de quatre i una hora de lleure educatiu fins a dos quarts de cinc.

Aquest servei d’aquesta hora de lleure educatiu, subvencionat per Departament d’Ensenyament i sense cost per a les famílies, ha estat gestionat per Ecoarrels i pel mateix equip d’educadores que es fa càrrec del menjador. N’han fet ús una mitjana de 103-104 infants cada dia. Aquest nombre ha anat en augment des dels noranta-tres del primer dia, fins als cent dinou el dia de màxima assistència, en les últimes setmanes.

L’equip de monitoratge ha estat compost per onze persones per oferir la possibilitat de rebre a les tardes tot l’alumnat de l’escola. No deixa de ser sorprenent que, havent-hi menys nens i nenes, a la tarda comptéssim amb més monitores, que en horari de menjador.

A l’hora de programar les activitats per a les tardes de setembre, ens vam proposar que fossin una estona lúdica, diferenciada de les activitats d’horari lectiu, però acord amb la línia i el tarannà de l’escola. Era una estona d’activitats dirigides, no de joc lliure. Els nens i les nenes que dinaven a l’escola, acabaven de tenir una bona estona per fer allò que volien al pati de després del menjador. A partir de dos quarts de quatre, si bé en alguns casos podia haver-hi més d’una opció per triar, els infants sabien que venien a participar d’alguna de les activitats proposades. Aquesta hora de la tarda volia ser un espai de lleure educatiu divertit i engrescador, on se seguien treballant els valors i els hàbits de sempre.

EI3

Amb els més petits de l’escola l’hora de les tardes ha servit per fer una adaptació privilegiada. Normalment, les monitores de P3, entre el dinar i la migdiada, no tenen temps de jugar amb els nens i nenes, de passar amb ells i elles una estona distesa. Enguany l’hora de la tarda els ha permès dormir una miqueta més i despertar-se sense pressa, han pogut enfortir el vincle afectiu i de confiança amb la monitora i sentir-se molt més a gust en el seu nou entorn. Han jugat a nines, a disfressar-se, han explicat contes i cantat cançons… i han convertit aquesta hora en una estona càlida i agradable per a tothom.

EI4-EI5

Aquests dos grups han treballat conjuntament i amb la mateixa programació, però variant, segons l’activitat, si es repartien dos o tres grups (comptaven amb tres monitores) o fer-ho tots junts. També han anat alternant jocs més moguts al pati, amb activitats més tranquil·les a les aules i aviat hem vist que eren aquestes últimes les que tenien més acceptació i eren més demanades pels infants. Així mateix, cal tenir en compte que, especialment els primers dies, feia molta calor, així doncs la programació no ha estat tancada i ens hem permès improvisar depenent del que els nens i nenes demanaven o de si els grups estaven més o menys tranquils. S’han fet jocs tradicionals, de rotllana, amb pilotes o material de psicomotricitat, dibuixos o petits tallers de treballs manuals (collarets de pasta de sopa), jocs de mímica, cançons, contes i “conte-fòrum”… sempre en un ambient tranquil i distès.

 

 

Cicle inicial

Els nens i nenes de 1r i 2n també han tingut una mateixa programació, però en poques ocasions han jugat barrejats perquè es tracta de dos grup nombrosos i força moguts i s’aconseguia una ambient molt més tranquil amb els grups separats. S’han anat alternant dies d’activitats més mogudes al pati, amb dies d’activitats més tranquil·les a l’aula i s’ha intentat organitzar-ho de manera que tothom pogués gaudir dels dos tipus de proposta. S’ha fet una gran varietat d’activitats: al pati jocs tradicionals amb diferents materials (pilota, cordes…), jocs dansats, circuits a cegues, a l’aula jocs de mímica, amb música, jocs de taula i de convivència. Han fet també tallers de collarets i polseres amb pasta de sopa o de modelat en fang que després van pintar, han fet mandales de guix i un mural inventat sobre un tema triat entre tots i totes. Han parlat de qui era la Roser Capdevila, de la medalla que li van atorgar i han vist dibuixos de “les tres bessones”, han fet una tarda de contes i, fins i tot, una sessió de ioga al gimnàs.

Cicle mitjà i cicle superior

Els quatre grups de nens i nenes més grans han treballat conjuntament. En principi aquests grups, acostumats a les activitats no obligatòries de l’horari de menjador, es mostraven reticents a participar en activitats dirigides. En previsió d’això es va decidir:

  • Donar als nens i nenes un espai de participació a l’hora de programar activitats, que ells i elles poguessin aportar propostes i tenir-les molt en compte.
  • Donar cada dia dues opcions d’activitat ben diferents. Si una era de caire més mogut o esportiu, l’altra seria una activitat més tranqui·la.

Les activitats que han fet es podrien agrupar en quatre grans grups: Els jocs tradicional i/o dirigits, les activitats de caire més esportiu, els jocs i activitats tranquil·les i els d’expressió, especialment l’activitat de teatre.

L’activitat més demanada i que ha tingut més “èxit” entre els nens i nenes han sigut els jocs tradicionals i dirigits, especialment els de més activitat física. Aquests jocs tenen un gran potencial educatiu i ens han permès treballar, no només amb el més grans sinó amb tots els grups, molts aspectes importants més enllà del propi joc o dels aspectes motrius: el respecte, la paciència, l’acceptació de la diversitat, els treball en equip, el saber perdre sense frustració i saber guanyar sense prepotència i, sobretot, entendre que només és un joc i que la finalitat és que tothom s’ho passi bé. Tot això també els fa guanyar recursos per jugar després lliurement.

La valoració global de les tardes de setembre és, en general, molt positiva. Una vegada tothom hem agafat la dinàmica, les activitats han resultat divertides i engrescadores tant pels infants com per a les monitores. El millor indicador que tenim és l’augment de participants cada setmana i veure que els nens que marxaven a dinar a casa insistien en tornar per l’hora de la tarda. En comparació amb l’estona de lleure del menjador, el fet de no tenir la pressió de l’horari, i amb algunes monitores més, ens ha permès treballar més relaxadament i, fins i tot, explorar nous jocs i activitats que es poden anar repetint al llarg del curs.