Evitem el malbaratament d’aliments

Al menjador dels Alocs hem volgut prendre consciència de la importància de reduir el malbaratament d’aliments i d’aigua.

Anualment a Catalunya es llencen 35 kg per habitant d’aliments que es podrien aprofitar. Amb això es podrien alimentar 500.000 persones durant tot l’any.

Durant tot el curs, en el dia a dia, al menjador es treballa l’hàbit de servir-se la quantitat adequada de menjar i aigua. També incidim en el tema d’intentar ajustar el consum d’aigua a l’hora de rentar-nos les mans o les dents, però cal remarcar que el tipus d’aixetes que tenim a l’escola, que no es poden tancar quan cal, no ens ajuden gens en aquesta tasca i fan que es perdin molts litres d’aigua cada dia. Els infants se n’adonen.

Durant la setmana del 16 al 20 de gener, hem analitzat el menjar que es llença a l’escola. Cada dia hem repartit les deixalles dels plats en dos recipients: un pel que realment són deixalles no menjables i un altre pel menjar que es podia haver consumit. També hi ha un altre recipient per l’aigua que queda als gots o a les gerres en el cas de CM i CS que les omplen els nens o nenes.

Després de dinar, un petit grup d’encarregades i encarregats han comprovat el pes de cada recipient i l’han apuntat. L’objectiu era poder analitzar el pesatge de tota la setmana, treure’n conclusions i fer propostes del que podríem fer per reduir encara més el malbaratament.

Acabada la setmana hem analitzat els pesatges per grups i hem arribat a unes quantes conclusions:

REFERENT A L’AIGUA

• Hi ha hagut una tendència a disminuir el pes cada dia. Anem aprenent!
  • Els més grans, que s’omplen ells i elles mateixes les gerres, plantegen que seria millor no omplir-les del tot. Si cal es pot anar a buscar més aigua quan es buidi.
  • Ens sembla bona idea donar utilitat a l’aigua restant (ex. regar plantes)
  • Les aixetes de l’escola no són adequades, malbaraten aigua perquè no es poden tancar quan cal.

RESPECTE DE LES DEIXALLES (no menjable)

• N’hi ha molt poques el dia del iogurt, això vol dir que la major part correspon a restes de fruita.
  • La quantitat va pujar molt dimecres, que hi havia poma. El cor de la poma pesa poc, potser no s’aprofita prou… Plantegen la idea que, si no es té gaire gana o la poma és molt gran, és millor compartir-la amb algú que fer quatre mossegades i llençar-ne la meitat.
  • Amb la resta de la fruita també podria ser millor començar menjant mitja peça i agafar l’altra mitja si es té prou gana.

RESPECTE DE LES RESTES DE MENJAR (que es podia haver aprofitat)

• Depèn molt de si el menjar agrada o no. Dimarts que hi havia macarrons la quantitat és molt baixa. Divendres amb el llegum i el peix la quantitat també baixa, però l’explicació és tot el contrari, és un menjar que d’entrada no motiva gaire i la tendència va ser servir-se el mínim. No en va quedar gaire als plats, però va tornar molt menjar sobrant a cuina.
  • Cal prendre consciència de la gana que tenim i també de les quantitats que és aconsellable menjar independentment de si ens agrada o no. Cal menjar una quantitat suficient per estar ben alimentats, encara que no agradi gaire i no hem de menjar una quantitat exagerada encara que ens agradi molt, perquè no és aconsellable per a la nostra salut i menys just abans de fer exercici al pati.
  • En la valoració que es va fer amb els infants de CI, es va proposar buscar maneres de donar utilitat a aquest menjar que sobra, com per exemple fer-lo arribar a refugis d’animals abandonats.

Aquesta activitat es repetirà una setmana cada mes per anar veient si hi ha una evolució en els pesatges i anar traient noves idees i conclusions.

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *