Dansem amb l’Ana Eulate (1r)

Enguany l’Ana Eulate és la coreògrafa del grup de primer, amb ella farem sis sessions de dansa. El tema transversal que treballaran tots els coreògrafs de SUDANSA (associació cultural que està centrada en la formació, difusió  i creació d’obres artístiques dins del marc de la dansa contemporània) és:

“El moviment en relació amb el paisatge,

els espais patrimonials i arquitectònics”

 

És per això que explorarem el moviment en relació amb el paisatge en el seu sentit ampli.

PRIMERA SESSIÓ

De la mà de la nostra coreògrafa hem identificat els cercles que tenim al nostre cos (nas, boca, ulls, genolls, colze, …) i hem explorat tots els cercles que podem crear amb el moviment i el nostre cos. Per acabar hem jugat amb les velocitats: ràpid i lent.

Cliqueu aquí per a veure el vídeo d’aquesta sessió

SEGONA SESSIÓ

Comencem amb la consigna: “baixem i pugem en ….. temps”, ens cal concentració i control dels nostres moviments. També experimentem els girs que ens ajuden a baixar i pujar. L’Ana ens ajuda a fixar-nos i ens dona orientacions. Quan ens elevem, hem de pressionar el terra, hem de sentir el nostre pes i hem de sentir que el terra ens atrau, aleshores quan sentim la força que va cap a baix pugem!! Per baixar en lloc de sentir el pes del nostre cos, sentim la lleugeresa del pes cap a amunt i el centre de gravetat va cap a baix. Quan pujo tinc la sensació que baixo i quan baixo tinc la sensació que pujo!! (sembla difícil quan es llegeix, però és més senzill quan es fa amb el cos)

Com que avui estem una mica més dispersos, ens cal dedicar una estona de treball a prendre consciència del nostre cos i a fer atenció.

Després experimentem amb els centres dels cercles (ens ajudem amb pilotes que ens proporcionen un referent visual). Primer amb un cercle estàtic i a continuació amb centres que canvien de lloc. Al començament només tenim un cercle i de mica en mica es van afegint-ne més!

Ara creem cercles grans i petits amb els nostres cossos amb l’ajuda de pilotes que estan distribuïdes per l’espai i que ens indiquen el centre. No és gens fàcil perquè no s’hi val a tocar les pilotes i ens hem d’organitzar sense parlar. Només parlem amb el cos!

Quan l’Ana diu “canvi” creem d’altres cercles, amb d’altres persones i en altres llocs. Quan anem d’un lloc a un altre ens fixem en les trajectòries que fem.

Un cop hem viscut els cercles amb el nostre cos, li ensenyem a l’Ana les composicions que hem fet al taller de grafisme. Es tracta de cercles de mides diferents, decorats amb traços ben diversos.

A partir d’aquestes composicions, en recreem una amb l’ajuda de pilotes. Els cercles passen del pla al volum i s’han convertit en esferes!

Per acabar  improvisem lliurement en petits grups. Posem en joc tot el que hem experimentat i parlat durant la sessió i inventem una coreografia!!

Cliqueu aquí per a veure el vídeo d’aquesta sessió

TERCERA SESSIÓ

Comencem parlant de la importància d’estar arrelats a terra, per tal de treballar la seguretat i la confiança. Escoltem la banda sonora de la pel·lícula “Alícia en el país de les meravelles” de Tim Burton. A continuació treballem per parelles, mentre taral·legem la melodia pressionem amb la nostra esquena, l’esquena del company o companya, per tal de sentir-nos per dins, de sentir les nostres vibracions. Quan diem “Alice” ens girem i mirem la cara de la nostra parella, d’aquesta manera practiquem la mirada atenta i el contacte amb l’altre

Tot seguit experimentem el que senten els animals que es desplacen amb quatre potes (el pes, la velocitat,…).

Després ens fem la següent pregunta: L’home és artista, per què? Sabem que els artistes observen atentament allò que volen representar. Reflexionem sobre aquest procés: observem  abans de representar i mirem abans d’assenyalar. Ens adonem que és important assenyalar, parar i mirar i ho experimentem amb el nostre cos!

Ara és el moment de continuar reflexionant sobre el geni que ens habita. Per fer-ho emprem peces de fusta i per parelles inventem i dissenyem habitatges on qui s’hi estigui s’hi senti bé.

Per arribar a la calma reprenem la idea d’assenyalar i experimentem totes les maneres d’assenyalar amb diferents parts del nostre cos. També reprenem la idea del centre del cercle que hem treballat en les sessions anteriors, ara es tracta de mirar amb el centre dels nostres palmells, el centre que hem construït entre tots.

Quan arribem a la classe, parlem de tot el que ha passat durant la sessió, observem les fotos dels habitatges que hem construït amb les peces de fusta i per acabar els dibuixem amb ceres.

Cliqueu aquí per a veure el vídeo d’aquesta sessió

 QUARTA SESSIÓ

Després d’experimentar en les primeres sessions sobre diferents conceptes i idees al voltant del tema del curs, en aquesta sessió comencem el procés de creació de la peça coreogràfica d’enguany.

Iniciem la sessió despertant el propi cos a partir dels nostres cercles i a continuació experimentem lliurement amb tots els centres del nostre cos.

Prenem consciència de les idees de pes, pressió i lleugeresa amb l’ajuda de la mirada de l’Ana Eulate i l’exemple de dos companys. Ens fixem en diferents maneres de recolzar les mans al nostre cos, a terra i de com podem combinar els tres conceptes (pes, pressió i lleugeresa), sempre acompanyats de la nostra coreògrafa. Després de l’exemple, cadascú explora lliurement aquestes nocions.

Durant el procés d’exploració, l’Ana observa atentament i tria 3 moviments. En podria haver triat més perquè totes les possibilitats són riques!

Els autors i l’autora dels moviments ens els presenten, els observem i els analitzem amb l’ajuda de l’Ana. Un cop coneguts els practiquem amb el nostre propi cos.

A partir d’aquí comença el procés de creació!!  Anem unint de mica en mica les diferents parts de la peça. Hi ha elements que s’han treballat en sessions anteriors i d’altres sorgeixen de la improvisació i l’exploració dels diferents membres del grup o de propostes que ens fa l’Ana.

En tot moment l’Ana ens acompanya i ens va cedint l’autonomia amb consignes clares i precises que ens donen seguretat, alhora que cadascú de nosaltres les interpreta amb  llibertat.

En acabar la peça cadascú, des del lloc on es troba, (hem ocupat tot l’espai del gimnàs i estem asseguts a terra) observa el paisatge que hem creat amb els nostres cossos i interpreta el seu significat. A continuació, qui vol comparteix la seva interpretació amb la resta del grup. Hi ha tantes interpretacions com persones formem el grup!

Per cloure el treball, parlem de la importància del “saber estar” i de la importància del que aporta cadascú en el treball de grup i en el procés de creació coreogràfica.

Gràcies Ana per aquesta oportunitat!!

Cliqueu aquí per a veure el vídeo d’aquesta sessió

CINQUENA SESSIÓ

Després de fer un escalfament com si fos una “dutxa matutina”, treballem noves idees que aniran completant la nostra coreografia:

  • Els murs separen diferents espais i persones, però si els traiem els uneixen!
  • Els murs aturen la llum, però aquesta pot passar per les petites escletxes que hi queden. Aquesta idea és d’en Tadao Ando, arquitecte japonés que ens està inspirant aquest curs.
  • Reprenem la idea de cercle tan pel que fa al centre com a la perifèria.
  • Experimentem la idea que els elements arquitectònics tenen diferents direccions, els que van cap al cel i els que van cap a terra. A Europa els edificis van cap a terra, s’arrelen i als Estats Units els edificis van cap al cel, graten el cel! Aquesta idea és de la Gertrude Stein escriptora i amiga de Picasso! Juguem i conversem durant una estona sobre aquesta idea, després construïm edificis amb els nostres cossos i pensem cap a on van. A continuació relacionem els nostres edificis amb d’altres de ben coneguts:
  • L’edifici Chrysler, l’Empire State i el pont de Brooklyn. Tots ells dels EEUU.
  • El palau del Duomo de Venècia, l’òpera de París, les cases d’Amsterdam i la catedral de Colònia. Tots ells d’Europa.

Per acabar incorporem les noves idees per donar sentit a la coreografia i al procés de creació, així com també per millorar la qualitat dels nostres moviments.

Cadascú de nosaltres ens movem a la nostra manera i interpretem les consignes des del nostre propi moviment, encara que també estem connectats i evolucionem junts. Cada individualitat ajuda a crear i estructurar el grup i per això el que fa cadascú és tan important, perquè entre tots creem un TOT.

L’Ana posa paraules a les diferents parts de la coreografia, d’aquesta manera tindrem uns referents clars per ballar-la.

Després d’uns dies, a l’aula, recordem el que hem estat treballant amb l’Ana:

  • Recordem els habitatges que hem construït amb els nostres cossos.
  • Recordem que totes les estances tenen un geni, el geni del lloc (genius loci segons la mitologia romana).
  • Pensem en allò que ens fa sentir alguna cosa especial, així com també en el lloc on ens sentim més a gust.
  • Imaginem el geni que viu en aquell lloc i per acabar el dibuixem.

Aquí teniu alguns dels nostres genis!

Cliqueu aquí per a veure el vídeo d’aquesta sessió

 

SISENA SESSIÓ (Darrera sessió del procés de creació)

Després de cinc sessions de treball hi ha una gran connexió i escolta entre tots els membres del grup. Ens deixem portar per la nostra coreògrafa, les seves consignes clares i precises ens fan sentir segurs. Tothom intenta seguir les consignes a la seva manera, encara que sembli que hem practicat molt, és la primera vegada que ho fem i això és possible gràcies al treball que hem realitzat de ben petits.

Durant la primera part de la sessió:

  • Recuperem tots els cercles del nostre cos.
  • L’Ana, de forma subtil, ens introdueix conceptes de dansa: “jeté” i “plié”.
  • De vegades practiquem algun moviment tots junts i en d’altres ocasions observem com ho fa algun company per poder aprendre’n més.

Durant la part final de la sessió practiquem la coreografia acompanyats de les consignes que ens diu l’Ana. La nostra coreògrafa, de mica en mica, ens va cedint el protagonisme perquè el 17 de juny la presentarem a la resta de nenes i nens de l’escola. Aquell dia ho haurem de fer sense cap mena d’ajuda!

Moltes gràcies Ana pel teu compromís i professionalitat.

Fins a ben aviat!!

Cliqueu aquí per a veure el vídeo d’aquesta sessió

 

Voleu veure el procés de treball de les diferents sessions?  Cliqueu aquí

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>