Ala de Corb i els traficants d’esclaus (treball cooperatiu)

Aquest trimestre les classes de cinquè i sisè han llegit la novel·la Ala de Corb i els traficants d’esclaus de l’escriptor i mestre Enric Larreula.

Arran de la lectura se’ls va demanar que elaboressin unes tasques amb el mètode de grups cooperatius i organitzant-se per grups d’experts.

Cada grup cooperatiu tenia els següents rols:

  • responsable de material
  • secretari o secretària
  • moderadora o moderador
  • portaveu

A més a més cada grup cooperatiu estava format pels següents experts que s’havien de formar molt per traspassar els seus coneixements a la resta de companys i companyes:

  • un historiador/a encarregat o encarregada d’aprendre a elaborar un eix cronològic.
  • una escriptora o un escriptor que havia d’aprendre a fer una bona biografia.
  • una geògrafa o un geògraf que s’havia de documentar sobre el comerç negrer de l’edat moderna i aprendre a situar diversos països en un mapa mut.
  • un/a especialista en drets humans que havia d’aprendre a fer un bon resum després de documentar-se a través de diferents fonts sobre l’esclavitud.

El treball en grups cooperatius permet a l’alumnat poder desenvolupar i adquirir habilitats de les anomenades competències transversals: la competència d’aprendre a aprendre, la d’autonomia i iniciativa personal i la competència social i ciutadana. Aquestes competències també tenen en el seu espai en l’avaluació.

En aquest cas, amb la confecció d’aquest treball, també hem pogut treballar la competència digital.

Des dels inicis, vam intentar transmetre a l’alumnat que les mestres de cinquè i sisè valoraríem la qualitat de la cooperació (com treballen grup) i la qualitat de les tasques que s’havien de desenvolupar (un resum, una biografia, un eix cronològic,…)

Les tasques a desenvolupar pretenien treballar tècniques d’estudi: el subratllat de les parts importants d’un text, el resum, l’esquema, la cerca de paraules,…

Normalment organitzàvem les sessions d’aquesta manera:

  • planificació de les tasques amb ajuda d’un diari de grup.
  • formació d’experts o treball sobre la tasca.
  • valoració d’algun aspecte de la sessió per part del grup cooperatiu.

La reflexió sobre el procés ha estat fonamental i ha tingut pes durant les sessions d’elaboració d’aquesta tasca.

Per últim, a l’àlbum podreu veure el resultat de la valoració individual sobre el procés i els aprenentatges que han fet els nens i les nenes després de tots aquests dies i hem organitzat una sessió de valoració general de les tasques de tots els grups fent servir post-it.

Si cliqueu aquí podreu veure més fotografies i vídeos.