Sabies que…? La nostra experiència amb la coberta vegetal.

L’any 2010 l’Escola comença el Cicle de Producció Agroecològica i es decideix passar una part de la finca a agricultura ecològica. S’arrenquen els cultius existents i es van plantant, mica en mica, diversos fruiters en ecològic: albercocs, paraguaià, préssec groc…

La parcel·la, molt propera al riu, té el sòl esgotat i molt pedregós.

Veient les dificultats que es van presentant, amb l’alumnat ens plantegem com intervenir en la coberta vegetal. Finalment l’any 2015 comencem l’experiència!

En els mòduls de Producció vegetal ecològica i Maneig sanitari de l’agrosistema amb la Núria Milà al timó, treballem el tema, pensem, planifiquem, preparem el terreny, sembrem i OBSERVEM per treure conclusions.

Els objectius inicials són:
• Ajudar a millorar un sòl esgotat per adaptar-lo a la producció ecològica.
• Ajudar a reduir la compactació del sòl.
• Tenir floració precoç per preparar l’arribada d’enemics naturals que ajudin a controlar el Myzus persicae que, el primer any en ecològic, ens havia donat molts problemes.

Pel que fa les espècies ens decantem per una barreja:
• Sinapis alba (mostassa blanca). Crucífera d’arrel pivotant i profunda i molta flor de març a juliol (si té aigua). Sembrada a la dosi adequada, produeix molta biomassa.
• Vicia sativa: (veça). Lleguminosa que ajuda a fixar nitrogen al sòl. La floració és molt escalonada i més tardana que la mostassa. Produeix força biomassa.

Pendents de les prediccions meteorològiques i preparat el terreny, just abans de pluges de finals de setembre es va sembrar manualment.

La mostassa va néixer, la veça va fer-ho més tard, i, a inici de març, va començar a florir. De seguida vam veure com augmentava la VIDA a la parcel·la.

L’experiència la vam trobar molt interessant i per poder observar millor els efectes, l’hem anat repetint cada any, i ja en portem 6! Anem fent adaptacions i millorant. Comprovem que ens ajuda a tenir molta fauna auxiliar (sírfids, cantàrids, marietes) i, a la vegada. ens permet aportar una gran quantitat de biomassa al sòl.

L’any 2020 l’hem estès a tota l’explotació fruitera i la major part l’hem feta amb sembra directa amb l’ajuda del Jordi Gòdia, exalumne de l’escola.

L’alumnat canvia, però l’experiència segueix, cada vegada més ben planificada i ampliada, cada vegada amb més bagatge d’observacions i aprenent a cada pas.