Emocions

Ha arribat el moment de concloure el viatge pel món de les emocions dels nostres infants, i ho hem fet amb l´emoció de l´enuig i de la tristesa.

Treballant aquestes emocions hem viscut moments d´alta qualitat humana, en els que s´entrellacen vivències, experiències i vincles amb els altres, que empenyen a reflexionar, a identificar situacions gratificants o doloroses, però sempre amb la mirada posada en el creixement individual de cada infant.

                                                     ENUIG

“No deixis que es mori el sol sense que hagin mort els teus rancors.”                                                            Mahatma Gandhi.

                                                  TRISTESA

“Pots oblidar aquell amb qui has rigut, però mai aquell amb qui has plorat.”                                                       Khalil Gibran.

 

I3

A la classe de les papallones hem treballat l’emoció de l’enuig a partir dels esdeveniments que han anat succeïnt a l’aula. També hem realitzat activitats del tipus “roll-playing”. Hem normalitzat el fet d’endafar-nos i hem parlat per buscar possibles alternatives a sentir-nos així perquè no ens agrada. També hem fet una relectura del conte “el monstre dels colors” i hem pintat el monstre de color vermell. També hem fet la lectura del conte “la cua del drac: la ràbia”. Amb aquests dos contes hem fet activitats roll playing i jocs per trobar eines i estratègies per sentir-nos bé.

 

 

   

 

També hem fet activitats relacionades amb la tristesa i vam pintar el monstre de colors trist, de color blau.

   

 

I4

 

 

Per treballar aquestes emocions he buscat contes que tractin els temes. També hem reflexionat sobre les vivències personals de cada nen per identificar quines eren les sensacions del seu cos, els gestos, les cares que es donaven en cada una de les dues emocions treballades. Hem parlat d’aquestes vivències, quins fets originaven aquestes emocions i a partir d’aquí buscavem les diferents estratègies per superar o recoduir aquests estats. Ha sigut molt enriquidor per tots, ja que d’aquesta manera ens coneixem tots una mica millor. Ja que sabem el que ens fa enfadar o ens posa tristos i com hem de superar aquests estats emocionals.

ENUIG: 

Per traballar aquesta emoció hem fet servir el conte :”Tinc un volcà” de Miriam Tirado. Amb aquest conte hem après a identificar aquesta emoció i com redirigir-la.

TRISTESA:

De cada emoció hem omplert un pot amb dibuixos fets per nosaltres sobre cada situació que hem fa sentir d’aquesta manera.

 

També ens hem fet un resum sobre “Les meves emocions” on hem dibuixat un emoticono amb la cara que representa cada emoció treballada i cada dia podré marcar  cada emoció amb la pinça:”Avui em sento…” i els nens s’ho han emportat a casa per saber expressar les seves emocions a la resta de la família.

 

I5

Per treballar les emocions de l´enuig i la tristesa els infants han fet un munt d´activitats, com per exemple, llegir contes relacionats amb el tema, pintar el monstre del seu color corresponent, explicar situacions que els produeix cada una d´aquestes emocions, buscar imatges que les representin i enganxar-les en el pot de les emocions…També han après a regular aquestes emocions amb eines que se´ls hi ha proporcionat.

Tristesa

Cicle Inicial

Durant aquest trimestre, l’objectiu de les sessions d’Educació Emocional a Cicle Inicial han estat ajudar i proporcionar eines a l’alumnat per a gestionar l’ENUIG i la TRISTESA a través del conte del “Monstre de Colors”.

Els alumnes han pintat el monstre de l’enuig de color VERMELL i el de la TRISTESA de color BLAU. A més han fet una activitat inicial de pluja d’idees on entre tots i totes han verbalitzat quines eren els seus “enuigs” i també què els hi proporcionava “tristesa”. A continuació hem buscat les imatges dels enuigs i de les tristeses, les han pintat i les han enganxat en el pot del monstre del color corresponent.  A la porta de cada aula i en el mural de l’entrada de l’escola també es mostren en el pot aquestes emocions.

1r EP

Enuig

Tristesa

2n EP

Enuig

Tristesa

3r EP

Durant aquest trimestre, l’objectiu de les sessions d’Educació Emocional a Cicle Mitjà han estat treballar l’enuig i tristesa, i proporcionar eines per tal de gestionar totes aquelles situacions on aquestes dues emocions ens poden arribar a crear un conflicte.

En l’emoció de l’enuig hem intentat posar en pràctica diferents exemples on canalitzar i reflexionar l’emoció i treure’n profit de la situació, en comptes de crear un conflicte, el que ells entenen com a ràbia.

Per altra banda, hem treballat la tristesa, posant paraula a totes aquelles situacions que ens fan posar tristos, i explorant un món que han viscut moltes vegades però no han verbalitzat gairebé mai. La música ha estat una gran aliada a l’hora de treballar la tristesa, ja que és una gran canalitzadora d’emocions.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4r EP

Durant aquest trimestre, l’objectiu de les sessions d’Educació Emocional 4t han estat centrar el focus d’atenció en les emocions de l’ENUIG i la TRISTESA i proporcionar eines a l’alumnat per a gestionar-les.

Pel que fa a l’emoció d’enuig hem intentat entendre que aquesta emoció té diferents graus des d’estar una mica enfadat fins a sentir ira. Vam entendre que allò que cadascú rep des de fora li pot produir aquest sentiment en un determinat grau i que no podem treure importància a allò que senten els altres.

Vam realitzar una llista d’aspectes que ens pot fer sentir ira i una pluja d’idees per a intentar trobar la millor manera de tornar a la calma.

L’objectiu de treballar l’emoció de la tristesa ha estat ajudar i proporcionar eines als alumnes per identificar aquesta emoció en ells mateixos i en les persones que els envolten.

S’han fet activitats sobre què entenem per ‘Tristesa’, sobre què ens provoca tristesa a cadascú de nosaltres i quines conseqüències té el sentiment de tristesa sobre el nostre cos.

 

5è EP

Durant aquest curs, hem posat un fort èmfasi en l’educació emocional i aquest últim trimestre hem treballat de manera especial les emocions de la ràbia i la tristesa. Volem destacar una dinàmica que ens ha ajudat a fomentar la resolució de conflictes de forma constructiva: “El pot de les emocions”.

En un món en constant evolució, és fonamental que els nostres alumnes desenvolupin habilitats per afrontar les seves emocions de manera saludable. Amb aquest objectiu, hem creat un espai segur i acollidor a l’aula on els alumnes poden expressar lliurement les seves emocions i trobar estratègies per gestionar-les de manera positiva.

Un dels aspectes que hem abordat de manera especial és la ràbia. Hem treballat amb els alumnes per identificar les situacions que poden desencadenar aquesta emoció intensa i les seves reaccions associades. Mitjançant activitats de consciència emocional i diàlegs oberts, hem promogut l’autocontrol i hem proporcionat estratègies per afrontar la ràbia de manera constructiva. Hem fet èmfasi en la importància de la comunicació pacífica i l’empatia en les interaccions amb els altres.

A més a més, també hem dedicat temps a explorar la tristesa i els seus diferents matisos. Hem encoratjat els alumnes a parlar obertament sobre els moments de tristesa i a expressar les seves emocions de manera saludable. Hem promogut la resiliència i hem treballat en la creació d’un entorn solidari on els alumnes puguin sentir-se escoltats i recolzats pels seus companys.

Una de les eines més reeixides que hem utilitzat per afrontar els conflictes i promoure la resolució positiva és “El pot de les emocions”. Aquesta dinàmica consisteix en tenir un pot a l’aula on els alumnes poden dipositar els seus sentiments i preocupacions relacionats amb els conflictes o les situacions que els afecten emocionalment. Cada setmana, realitzem una sessió de “cercle de paraules” en què els alumnes poden compartir el que han posat dins del pot i, si ho desitgen, rebre suport i consells dels seus companys i del professorat.

Amb l’ús d’aquesta dinàmica, hem vist com els alumnes desenvolupen la capacitat d’escoltar activament, expressar-se amb respecte i cercar solucions conjuntes per afrontar els conflictes. Hem presenciat com els vincles es reforcen i com s’estableix un clima d’empatia i cooperació a l’aula.

 

6è EP

Aquest últim trimestre de curs a les sessions d’educació emocional, sisè ha tocat dos grans blocs: el maltractament animal i les emocions retrospectives.

El primer gran bloc ha sigut un treball reflexiu sobre l’ús que donem als productes d’origen animal, com es podrien substituir i sobretot, que implica fer servir aquest tipus de recursos. Aquest bloc s’ha tocat fent servir com a eix d’aprenentatge el visionat del documental “Blackfish” d’Amazon Prime Video. “Blackfish” és un documental on s’explica la història dels espectacles d’orques de SeaWorld, un franquicia de parcs aquàtics d’EUA, des del punt de vista de les persones que hi treballaven com a domadors i fent servir com a fil conductor del documental la vida de l’orca mascle Tilikum, una orca que durant la seva vida útil a SeaWorld va matar en espectacles a tres o quatre domadors i domadores, davant de centenars d’espectadors, i com la direcció dels diferents parcs on això va passar, van interferir amb la policia per amagar els fets reals.

Després del visionat i el col·loqui que l’anava acompanyant en tot moment, es va fer una conversa guiada a la classe, on s’esperava el que dirien els infants, i així poder portar-los a reflexionar i potenciar el seu pensament crític, amb bones preguntes com: Realment és tan dolent SeaWorld o és per la falta de mesures de seguretat? Però si no existís un lloc com SeaWorld, no podríem veure mai orques de prop. Això compleix una funció educativa no? Quina diferència hi hauria llavors entre SeaWorld i el Zoo de Barcelona?

A partir d’aquí, se’ls va donar tauletes per parelles per tal que investiguessin sobre altres casos de maltractament animal, on van sortir casos de macrogranges de carn o llet, la caça il·legal, etc.

D’altra banda, l’altre gran bloc de l’assignatura va tractar sobre les emocions arrelades dins nostre, i es va tocar el tema fent servir com a fil conductor el projecte del monstre de colors.

En una de les sessions es va encarar per parelles, amb l’emoció de l’enuig, on els infants van pensar en quines coses els feien mal i els feia enfadar.

En una segona sessió, es va organitzar en grups de taules, que parlessin i dibuixessin en un pot amb la tapa blava, quines coses o situacions els feien mal i els posaven tristos.

Van ser unes sessions molt maques i enriquidores, que va fer que els infants es poguessin conèixer més els uns als altres.