Dia Internacional de la Dona

Com molt bé va dir la disenyadora francesa Coco Chanel…
Una dona ha de ser dues coses: QUI ella vulgui i EL QUE ella vulgui.
Cada 8 de març es celebra el Dia Internacional de la Dona. Està reconegut per l’ONU i és un dia que s’aprofita per a reivindicar el feminisme i denunciar el sexisme.  

A la nostra escola, hem volgut celebrar aquest dia tot realitzant un seguit d’activitats amb els i les nostres alumnes.

A EI3 han parlat sobre el tema dels jocs i les joguines. S´ha remarcat molt que no hi ha joguines específiques per a nens o per a nenes, ja que tots poden jugar amb totes i tots els jocs. Han vist un conte : ” La meitat d´en Jan “, que tracta d´un nen a qui li agrada la cuina i el seu amic li vol fer treure això del cap, ja que pensa que és una cosa de nenes, i vol que vagi amb ell a jugar a futbol. Al final, aquest amic entén que fa unes magdalenes molt bones i val la pena que les segueixi fent i després poden jugar a futbol amb les seves amigues i els seus amics. També han vist unes imatges amb equips de noies futbolistes, cuiners i cuineres. Finalment, s´han emportat a casa un emblema sobre aquest tema: una pilota i un objecte de cuineta i recordem que no hi ha jocs per nens i per nenes, tots podem jugar a tot.

 A EI4 han començat amb una conversa preguntant als nens i a les nenes si els següents  esports ( futbol, judo, dansa, bàsquet…) eren de nens o de nenes. Han hagut respostes        de tota mena: que si de nens, que si de nenes… Però sens dubte que la resposta que         més els ha agradat ha estat : ” -Senyo és dels dos, de nens i de nenes!”.
Per comprovar que això era així, han visualitzat vídeos on podien veure a nens i a nenes      fent tot tipus d´esports junts. 
  Han acabat pintant un dibuix del dia de la dona.


A EI5 hem fet una pluja d´idees sobre les activitats, esports, jocs que poden fer per igual un nen o una nena. Els infants explicaven que tots dos podien jugar, per exemple, a cuinetes, o a futbol, o a nines. Deien que no hi havien jocs ni joguines de nens o de nenes, i que tots i totes podien jugar al que fos. Fins i tot, han comentat que hi ha professions ( com la de mestre) que tant la podia fer una dona com un home, i han posat d´exemple, el professor Eloi. 
Després, han fet una fitxa en la que havien de pintar dibuixos de nens i de nenes practicant per igual diferents esports. Ja que no hi ha esports de nens i esports de nenes, hi ha nens i nenes que practiquen esports. 
Ha estat una activitat molt enriquidora.

Els nens i nenes de CI han realitzat un mural a partir de 4 grups de treball: els homes i les dones tenen les mateixes feines , els nens i les nenes poden jugar als mateixos jocs, les persones podem compartir gustos i tots i totes podem compartir sentiments.

 

Els i les alumnes han realitzat diferents dibuixos relacionats amb aquests apartats on han plasmat el respecte a la diversitat i el reconeixement de la individualitat dels nens i nenes independentment del seu sexe.






 






D’aquesta manera hem treballat també a l’aula el respecte entre totes les persones i la igualtat d’oportunitats.

Els nens i les nenes de 4t han estat xerrant sobre el que pensen que es reivindica el 8 de març. Han demostrat tenir les idees molt clares i totes les intervencions que han fet han estat marcades per la igualtat: a les feines de casa, al treball, als esports…
També han llegit un conte i han vist uns vídeos on es reflecteix allò que fem, conscientment o no, d’atorgar un paper a cada persona segons el seu sexe. Finalment, han fet unes fitxes i un mural com a cloenda, on han recollit tot el que s’ha parlat a classe.

  
Els nens i les nenes de Cicle Superior han realitzat diferents activitats de manera simultània amb el format de tallers. Tots i totes han realitzat les diferents activitats proposades. Han treballat en grups de 12 alumnes de 5è i 6è.

La primera activitat ha estat veure el video Cambia el cuento de la Caperucita Roja. A partir d’aquí, els i les alumnes comentaven i expressaven les seves opinions al respecte.


La segona activitat ha consistit en comprar diferents coses per a un nadó de sexe masculí i per a una altra de sexe femení (trona, cadireta, cotxet, banyera, robeta..). Cada grup d’alumnes disposava d’un catàleg i havia de triar el que compraria per a un nen i per a una nena. I ha resultat una tria molt poc estereotipada perquè han fugit del color rosa per a nena i del blau per a nen, tots els colors per a totes i tots!



La tercera activitat ha consistit a llegir les lletres d’algunes cançons, identificar tots els trets sexistes i masclistes que han trobat i canviar-los. 



I la quarta activitat que han fet conjuntament 5è i 6è ha estat comprar joguines, a través d’un catàleg, per a nens i per a nenes i/o per a nens i nenes indistintament. I el resultat ha estat gens estereotipat ja que han comprat de tot per a tothom independentment de si era per a un nen o per a una nena. 


A 5è han vist també un InfoK especial del Dia de les Dona: https://www.ccma.cat/tv3/super3/infok/ i han estat comentant el que s’hi deia. També han reflexionat sobre la importància que el que es fa i es reivindica el 8 de març es faci extensiu a tots els altres dies de l’any. Per últim, han pensat frases no sexistes i reivindicatives i les han plasmat en un mural fet entre totes i tots.

  
I unes nenes de 5è i 6è han fet unes medalles commemoratives del 8 de març per a totes les mestres i el mestre de l’escola. Moltes gràcies!


Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>