La nostra escola ha participat en un programa de prevenció del Bullying promogut per la fundació Barça. Aquí hi ha un recull d’algunes de les moltes activitats que s’han fet al llarg de les diferents sessions.
Cicle Inicial
1r EP
Les nenes i els nens de 1r també han participat en un “Programa de prevenció del Bullying”. Algunes de les activitats que han realitzat són:
“Què li passa al Pau?”
És la història d’un nen que feia 1r i que va patir “bullying”. A la classe es busquen solucions per ajudar al Pau i finalment dibuixen un final feliç pel Pau.
“Quina emoció?”
Aprenen, canten i representen el video “Marina y los Emoticantos: el Baile de las Emociones”
També juguen a endevinar quina emoció correspon a cada situació.
A més fan una fitxa resum individual:
“Quines cares”
Cada nena o nen surt a l’”escenari” i representa l’emoció de l’emoticona que li ha tocat per tal que els seus companys l’endevinin. Qui l’endevina, aixeca la mà i explica algun exemple d’alguna situació que a ell o ella li faci sentir aquesta emoció.
“El cabdell del vestidor”
Ha estat una activitat per valorar als altres i apreciar-ne les seves virtuts.
Cada nen o nena quan té el cabdell de llana a la mà, tria un company o companya i li diu una cosa bona d’ell/a i a continuació mantenint agafat el fil amb la mà ha de llençar-li el cabdell. Acaba quan tots han escoltat un afalac positiu i per tant es forma una teranyina on es reflecteix l’afecte que es tenen entre si els companys.
“Sóc un jugador únic i irrepetible”
L’autoestima és necessària per a un correcte i integral desenvolupament dels alumnes com a persones.
S’explica el conte “El trofeu més meravellós del món”. En aquest conte la protagonista és una nena que vol aconseguir alguna “cosa” única i irrepetible que no troba enlloc. Quan arriba a casa l’àvia li diu que el que busca es troba dins d’una caixa que li ensenya. Els nens i nenes es queden intrigats pel contingut de la caixa i no saben que l’àvia ens la va deixar a la classe.
Tots i totes descobreixen individualment el seu contingut: veuen el seu propi reflex! Per tant s’arriba a la conclusió que cadascun d’ells és el més meravellós del món perquè són únics i irrepetibles.
“El trofeu rescatat”
Primer es preparen els trofeus a la classe. Aquests són alguns exemples:
Després al pati, abans de passar per la passarel•la cada alumne diu una qualitat bona d’ell/a mateix/a. A continuació agafen el trofeu i quan acaben el circuit diuen una qualitat positiva al company o companya a qui li entreguen. I així successivament fins que tots passen per la passarel•la i fan el circuit. Al final tots els alumnes reben un trofeu.
“Expressem el que hem après?”
En l´última sessió es fan 3 grups i cada grup té 7 situacions diferents de “bullying” o “no bullying” i les han de classificar.
Després es van llegint en veu alta les diferents situacions i cada grup les ha de col·locar en el seu mural.
Quan acabem podem veure que tots tres grups han coincidit a l’hora de classificar-ho. Per tant ha quedat a tots i totes molt clar quan una situació es “bullying” o “no és bullying”
El millor de tot és que han après:
2n EP
Els i les alumnes de 2n d’E.P s’han sumat al programa contra el Bullying de la Fundació Barça amb una metodologia de prevenció de l’assetjament escolar a través de diferents sessions de tutoria, d’Educació Física i d’Educació Artística.
Abans de realitzar les diferents activitats proposades, es va fer una petita introducció de la paraula “Bullying” i es va plasmar a un mural a un racó de l’aula on estava previst fer referència al programa en general.
A continuació us deixem un resum amb imatges de les sessions més significatives realitzades pels nostres alumnes de 2n.
Tutoria
“PERÒ AIXÒ ÉS BULLYING O NO?”
Amb aquest exercici es van ajudar del suport del text que vam llegir entre tots en veu alta i després vam analitzar el cas pràctic.
Lo important és que els alumnes a partir d’ara puguin identificar de manera autònoma situacions d’assetjament escolar o bullying.
Per això, s’han ofert a través dels exemples estratègies per a la resolució pacífica dels conflictes entre tots i totes.
“QUÈ ESTIC SENTINT?”
Amb aquesta activitat també hem pogut reforçar les diferents emocions , aprofundint principalment en les aquí plantejades(por, alegria, ira, sorpresa, tristesa..)
El propòsit principal ha sigut desenvolupar en els alumnes habilitats de reconeixement i gestió de les seves pròpies emocions.
Durant les sessions d’Educació Física, els i les alumnes de 2n han pogut experimentar situacions que generin desavantatge entre els que persegueixen i els perseguits per tal de generar empatia cap a les víctimes, han pogut comprendre els sentiments d’una víctima de bullying i han cercat activament solucions a situacions de bullying.
L’objectiu principal ha estat poder motivar els alumnes perquè s’impliquin com a defensors dels seus iguals.
Per poder portar-ho a terme, s’han plantejant situacions a través de diferents jocs, s’han realitzat reflexions conjuntes del que han après i s’han compartit les pròpies experiències.
Educació Artística 🎨
Com a tancament de les sessions prèvies de Tutoria i d’Educació Física, els i les alumnes de 2n han plasmat artísticament el que han après de manera individual en aquest cas.
Han pogut fer servir la tècnica que ells volien adaptant-se al format del full que s’ha repartit.
En finalitzar el programa, han realitzat un mural amb les produccions artístiques així els alumnes podran visualitzar el que s’ha treballat i en conseqüència ho tenen més present.
Els nens i nenes han pogut expressar les seves emocions i els seus sentiments d’una manera diferent. Han gaudit molt a l’hora de desenvolupar aquesta activitat i després s’han sentit orgullosos de poder compartir-les i explicar-les voluntàriament davant dels seus companys/es de classe.
Cicle Mitjà
3r EP
L’alumnat de 3r ha estat parlant sobre Bullying i han fet un còmic amb un final feliç per a la història de l’Alí.
A la tercera van estar mirant diferents vídeos sobre el bullying i començant a preparar una representació teatral sobre el bullying.
A continuació, han pensat possibles solucions i accions que elles i ells poden emprendre per tal de resoldre el que els preocupa. S’han adonat que tot té solució, que els problemes es poden prendre com a reptes a superar positivament. L’actitud és molt important davant de tots els ‘problemes’ que la vida ens planteja. Quan ens posem a buscar solucions al que ens preocupa, el problema es va solucionant i fent més petit. A l’ampolla, el problema (paper blanc) ha acabat amagat per les possibles solucions i accions a fer per superar-lo.