BARÇA Bullying

 La nostra escola ha participat en un programa de prevenció del Bullying promogut per la fundació Barça. Aquí hi ha un recull d’algunes de les moltes activitats que s’han fet al llarg de les diferents sessions.

Cicle Inicial

1r EP

Les nenes i els nens de 1r també han participat en un “Programa de prevenció del Bullying”. Algunes de les activitats que han realitzat són:

“Què li passa al Pau?”

És la història d’un nen que feia 1r i que va patir “bullying”. A la classe es busquen solucions per ajudar al Pau i finalment dibuixen un final feliç pel Pau.

“Quina emoció?”

Aprenen, canten i representen el video “Marina y los Emoticantos: el Baile de las Emociones”

També juguen a endevinar quina emoció correspon a cada situació.

 

Cada nen o nena té 2 emoticones diferents i surten a penjar-la segons l’emoció que correspon a aquella situació.

 A més fan una fitxa resum individual:

“Quines cares”

Cada nena o nen surt a l’”escenari” i representa l’emoció de l’emoticona que li ha tocat per tal que els seus companys l’endevinin. Qui l’endevina, aixeca la mà i explica algun exemple d’alguna situació que a ell o ella li faci sentir aquesta emoció.

“El cabdell del vestidor”

Ha estat una activitat per valorar als altres i apreciar-ne les seves virtuts.

Cada nen o nena quan té el cabdell de llana a la mà, tria un company o companya i li diu una cosa bona d’ell/a i a continuació mantenint agafat el fil amb la mà ha de llençar-li el cabdell. Acaba quan tots han escoltat un afalac positiu i per tant es forma una teranyina on es reflecteix l’afecte que es tenen entre si els companys.

“Sóc un jugador únic i irrepetible”

L’autoestima és necessària per a un correcte i integral desenvolupament dels alumnes com a persones.

S’explica el conte “El trofeu més meravellós del món”. En aquest conte la protagonista és una nena que vol aconseguir alguna “cosa” única i irrepetible que no troba enlloc.  Quan arriba a casa l’àvia li diu que el que busca es troba dins d’una caixa que li ensenya. Els nens i nenes es queden intrigats pel contingut de la caixa i no saben que l’àvia ens la va deixar  a la classe.

Tots i totes descobreixen individualment el seu contingut: veuen el seu propi reflex!  Per tant s’arriba a la conclusió que cadascun d’ells és el més meravellós del món perquè són únics i irrepetibles.

“El trofeu rescatat”

Primer  es preparen els trofeus a la classe. Aquests són alguns exemples:

Després al pati, abans de passar per la passarel•la cada alumne diu una qualitat bona d’ell/a mateix/a. A continuació agafen el trofeu i quan acaben el circuit diuen una qualitat positiva al company o companya a qui li entreguen. I així successivament fins que tots passen per la passarel•la i fan el circuit. Al final tots els alumnes reben un trofeu.

 “Expressem el que hem après?”

En l´última sessió es fan  3 grups i cada grup té 7 situacions diferents  de “bullying”  o “no bullying” i les han de classificar.

Després es van llegint en veu alta les diferents situacions i cada grup les ha de col·locar en el seu mural. 

Quan acabem podem veure que tots tres grups han coincidit a l’hora de classificar-ho. Per tant ha quedat a tots i totes molt clar quan una situació es “bullying” o “no és bullying”

El millor de tot és que han après:

2n EP

Els i les alumnes de 2n d’E.P s’han sumat al programa contra el Bullying de la Fundació Barça amb una metodologia de prevenció de l’assetjament escolar  a través de diferents sessions de tutoria, d’Educació Física i d’Educació Artística.

Abans de realitzar les diferents activitats proposades, es va fer una petita introducció de la paraula “Bullying” i es va plasmar a un mural a un racó de l’aula on estava previst fer referència al programa en general.

 A continuació us deixem un resum amb imatges de les sessions més significatives realitzades pels nostres alumnes de 2n.

Tutoria 

                                                “PERÒ AIXÒ ÉS BULLYING O NO?”

                Amb aquest exercici es van ajudar del suport del text que vam llegir entre tots en veu alta i després vam analitzar el cas pràctic.

                    Lo important és que els alumnes a partir d’ara  puguin identificar de manera autònoma situacions d’assetjament escolar o bullying.

Per això, s’han ofert a través dels exemples  estratègies per a la resolució pacífica dels conflictes entre tots i totes.

“QUÈ ESTIC SENTINT?”

Amb aquesta activitat també hem pogut reforçar les diferents emocions , aprofundint principalment en les aquí plantejades(por, alegria, ira, sorpresa, tristesa..)

El propòsit principal ha sigut desenvolupar en els alumnes habilitats de reconeixement i gestió de les seves pròpies emocions.


Educació Física 🏃

Durant les sessions d’Educació Física, els i les alumnes de 2n  han pogut experimentar situacions que generin desavantatge entre els que persegueixen i els perseguits per tal de generar empatia cap a les víctimes, han pogut comprendre els sentiments d’una víctima de bullying i han cercat  activament solucions a situacions de bullying.

 L’objectiu principal ha estat poder motivar els alumnes perquè s’impliquin com a defensors dels seus iguals.

Per poder portar-ho a terme, s’han plantejant situacions  a través de diferents jocs, s’han realitzat  reflexions conjuntes del que han après  i s’han compartit  les  pròpies experiències.

 

Educació Artística 🎨

Com a tancament de les sessions prèvies de Tutoria i d’Educació Física, els i les alumnes de 2n han plasmat artísticament el que han après de manera individual en aquest cas.

  Han pogut fer servir la tècnica que ells volien adaptant-se al format del full que s’ha repartit.

En finalitzar el programa, han  realitzat un mural amb les produccions artístiques així els alumnes podran  visualitzar el que s’ha treballat i en conseqüència ho tenen més present.

Els nens i nenes han pogut expressar les seves emocions i els seus sentiments d’una manera diferent. Han gaudit molt a l’hora de desenvolupar aquesta activitat i després s’han sentit orgullosos de poder compartir-les i explicar-les voluntàriament davant dels seus companys/es de classe.

Cicle Mitjà

3r EP

L’alumnat de 3r ha estat parlant sobre Bullying i han fet un còmic amb un final feliç per a la història de l’Alí.


4t EP
 
Les nenes i els nens de 4t han fet tres sessions de l’activitat proposada per la Fundació Barça per lluitar contra el bullying.

A la primera sessió van buscar característiques pròpies i de les companyes i els companys que els fessin diferents.

A la segona sessió van mirar el vídeo Iguales pero diferentes, i van inventar una salutació pròpia.


A la tercera van estar mirant diferents vídeos sobre el bullying i començant a preparar una representació teatral sobre el bullying.


Cicle Superior

5è EP
 
A 5è han parlat sobre la situació de bullying que pateix una alumna d’una escola per part de companyes i companys. Posteriorment, han reflexionat sobre com es devien sentir l’alumna assetjada i els/les que li feien bullying. Han posat especial èmfasi en aquell alumnat que ho veu i no fa cap moviment per ajudar-la.

6è EP

1ª sessió de tutoria

L’alumnat de 6è ha vist el vídeo El circo de las mariposas. És un vídeo que tracta el tema de la resiliència, de la superació personal, de l’esforç i de la capacitat que tothom té per encarar i superar situacions negatives amb resultat positiu.

Un cop vist el vídeo, s’han plantejat preguntes de comprensió i de reflexió sobre la història que narra d’un jove discapacitat. Aquesta part de la sessió s’ha fet de manera oral i en gran grup. 
Finalment, cadascú individualment i per escrit, han reflexionat per escrit sobre unes preguntes que se’ls ha plantejat.


Aquesta primera sessió ha resultat molt motivadora per a tothom. El video és impactant i les reflexions que han sorgit a partir de la història de resiliència que explica han estat molt enriquidores i encertades.

2ª sessió de tutoria
 
A la segona sessió de tutoria, han vist un vídeo sobre com ha estat i és la vida de l’actor minusvàlid d’ El circo de las mariposas, el Nick Vujici. 
 
Abans de mirar-lo, se’ls ha plantejat unes preguntes sobre com s’imaginaven determinats aspectes de la vida del Nick. 
 
Un cop vist el vídeo, han pogut comprovar quines de les hipòtesi o idees prèvies que tenien sobre aquest home s’han complert i quines no.
 
En aquesta sessió, el tema central continua éssent la resiliència. S’ha demanat a cada alumne/a de la classe que portés una ampolla petita de plàstic buida per a fer una activitat. En un paper blanc han escrit un problema o preocupació que tenen. Un cop escrit, n’han fet una boleta i l’han posat dins de l’ampolla. 
 

 A continuació, han pensat possibles solucions i accions que elles i ells poden emprendre per tal de resoldre el que els preocupa. S’han adonat que tot té solució, que els problemes es poden prendre com a reptes a superar positivament. L’actitud és molt important davant de tots els ‘problemes’ que la vida ens planteja. Quan ens posem a buscar solucions al que ens preocupa, el problema es va solucionant i fent més petit. A l’ampolla, el problema (paper blanc) ha acabat amagat per les possibles solucions i accions a fer per superar-lo.

 

 Finalment, han reflexionat sobre el que han après a la sessió d’avui. 

 

  sessió de tutoria


A la 3ª sessió de tutoria, han mirat un vídeo en el qual unes nenes i uns nens s’adonen que el fet de tenir un perfil públic a una xarxa social pot ocasionar problemes. Sobretot perquè tota la informació que hi publiquen queda a l’abast de tothom. 

Posteriorment, han fet un debat sobre com elles i ells tenen els seus perfils, el tipus de publicacions que hi fan i altres aspectes relacionats amb l’ús de les xarxes socials.

A continuació, per grups, han parlat d’aquelles actituds que s’han de tenir a les xarxes per tal d’estar segures i segurs. Amb les aportacions de tots els grups, s’ha elaborat un decàleg de  bones pràctiques.
 

   sessió de tutoria


A la 4ª sessió de tutoria, s’ha parlat sobre la importància de prevenir comportaments inadequats a internet i sobre el fet de dependre dels ‘m’agrada’ a les publicacions que fan. Han debatut en grup gran sobre els riscos de tenir comportaments inadequats, sobre el fet que hi ha gent que vol imitar els famosos i fer-se fotos (selfies) en llocs perillosos que poden comportar molt risc. També han comentat el fet de penjar fotos amb l’objectiu d’obtenir molts likes. Finalment, han reflexionat sobre tot això de manera individual. Una part de la reflexió també era amb la família i s’han endut aquests petits ‘deures’ a casa.

Educació Artística 🎨


A les sessions d’Educació Artística, han estat fent còmics la temàtica dels quals ha estat el bullying i/o el ciberbullying.

Primer els han fet en brut.

 

 

Després els han passat a net.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>