1ª sessió formació en prevenció de violències de gènere a 5è.

La violència masclista consisteix a donar un tracte d’inferioritat, discriminació i desigualtat dels homes sobre les dones. Aquest fet pot condicionar el desenvolupament personal i acadèmic de les noies, en transmetre estereotips i conductes sexistes. En aquest sentit, és fonamental incorporar la coeducació a l’aula per a trencar aquesta relació de desigualtat i poder oferir a nens i nenes les mateixes oportunitats i en igualtat de condicions.

El dilluns 11 de novembre, els nens i les nenes de 5è han rebut una formació, a càrrec de la Yaiza, en prevenció de violències de gènere. El proper dilluns 18 de novembre rebran la segona i última part de la formació.
Han començat la sessió parlant de coeducació, gènere, feminisme, estereotips de gènere…A continuació, han treballat en grup. Cada grup ha estat comentant aspectes rellevants de quatre feministes reconegudes: Caterina Albert i Paradís, Maria Aurèlia Capmany, Montserrat Roig i Frederica Montseny.
 

Seguidament, han vist els videos Dibuixem el gènere capítol 1: https://www.youtube.com/watch?v=0HJKzMTEzeU  i Dibuixem el gènere capítol 3: https://www.youtube.com/watch?v=oAr_2V1JH0M
 En aquests videos es poden veure alguns dels estereotips que han comentat més endavant.
Han omplert unes graelles de models masculí i femení. A l’home, se li pressuposa ser el líder, treballar fora de casa, ser agressiu, tenir força…A la dona, se li pressuposa ser la cuidadora, ser delicada, adaptar-se als desitjos de l’home, emocional…
 Amb aquests models sempre surt perdent la dona. 
Homes i dones han d’arribar a tenir equitat de gènere. 
La següent activitat que han fet ha estat fixar-se en quatre anuncis publicitaris sexistes: Media Markt, Ryanair, un detergent i un perfum d’home. Tots ells reprodueixen els estereotips de gènere.
A continuació, han estat mirant un video d’anuncis de joguines: https://www.youtube.com/watch?v=EiHNAb6WDyE  
S’han hagut de fixar en les veus en off (les d’home i nen més gruixudes i agressives i les de dona i nena més dolces i fines), la música (les que surten amb joguines per a nenes, més cursis i les que surten amb joguines per a nens, més potents), els colors (per a nenes, roses, liles…i per a nens, colors més forts) i els personatges (les nenes fan de cuidadores, canten, fan la compra…i els nens van a la guerra, vigilen castells etc).
Els anuncis de joguines també reprodueixen els estereotips de gènere.
Seguidament han fet l’activitat Plorem? Per què plorem? Han fet un llistat d’emocions a la pissarra: tristesa, enuig, ràbia, por, vergonya, alegria, sorpresa, amor…Alguns nens i algunes nenes han explicat en veu alta què els fa plorar.
Comenten un petit text i una imatge que parla sobre el fet de plorar: 
Plorem perquè ens ajuda a créixer.
Cada llàgrima ens rega molt lentament.
Si no ploréssim, ens convertiríem en pedres.
Arriben a la conclusió que plorar no està ben vist socialment, sobretot en el cas dels homes. Però deixar sortir les emocions és bo perquè creixem.
La darrera activitat que han fet ha estat comparar una nina barbie amb un nino GiJoe. Partint de la imatge que representa cadascun, els nens i les nenes han anat fent suposicions tals com: on viuen, quina família tenen, amb qui viuen, què els agrada fer a cadascun…i en acabar, s’han adonat que han anat reproduint els estereotips. 

Abans de marxar, la Yaiza els ha demanat que diguessin que havien tret de profit de la primera sessió i cadascun ha pogut opinar lliurement al respecte. Molts i moltes han arribat a la conclusió que homes i dones podem fer les mateixes coses, que ningú ens ha de dir el que podem fer i el que no!
 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>