Al CFA Pere Calders ja disposem de lavabos aptes per l’ús de productes menstruals reutilitzables com la copa

Des del CFA Pere Calders conjuntament amb 11 centres educatius més de la ciutat, ens hem adherit a la xarxa «Lavabo amic de la menstruació» de Rezero.

La iniciativa promou la presència d’espais adequats en escoles, instituts, centres d’ensenyaments especials i escoles d’adults perquè totes les alumnes i altres persones menstruants de la comunitat educativa puguin dur a terme els seus hàbits menstruals amb comoditat i naturalitat.

A banda de contribuir a la normalització de la menstruació i als drets de les persones menstruants, la iniciativa també dona visibilitat als productes menstruals reutilitzables. Copes, calces absorbents, compreses de roba… són opcions més sostenibles i amb menys probabilitat de contenir tòxics.

S’ha estimat que al llarg d’una vida fèrtil, es produeixen 180 kg de residus de productes menstruals d’un sol ús. Aquesta quantitat es redueix fins a un 99% amb l’ús d’opcions reutilitzables.

A més, els tampons i compreses d’un sol ús estan fets majoritàriament de polímers sintètics. A més a més, s’han detectat substàncies tòxiques en la seva composició, i es desconeix l’efecte que poden tenir a la salut de les persones.

El programa La meva regla, les meves regles que va iniciar el curs passat la Generalitat de Catalunya en instituts incloïa xerrades informatives i distribució de lots de productes reutilitzables a l’alumnat d’ESO.

Quan es menstrua, per salut, és important canviar-se el producte menstrual cada cert temps. En el cas dels que són reutilitzables, a més, el procés pot requerir haver de netejar-lo.

Per això calen lavabos que facilitin el maneig dels productes menstruals, en especial, els reutilitzables.

Distintiu pioner

A Catalunya ja fa 3 anys que existeix un distintiu per a lavabos «amics» de la menstruació sostenible. Ara s’hi han sumat les universitats catalanes.

És un projecte de Rezero amb què ja s’han identificat més de 170 lavabos. També s’ha creat un mapa on es poden consultar. La iniciativa reivindica els lavabos amics de la menstruació com a element clau perquè creixi l’ús de les opcions reutilitzables i millori la salut menstrual.

Aquest any, Rezero ha rebut l’ajuda de l’Ajuntament de Barcelona per portar la iniciativa als centres educatius de la ciutat, acompanyada d’assessorament i recursos d’educació menstrual.

Aquest projecte s’ha dut a terme amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona.