8 de març. Dia internacional de la Dona

El 8 de març, Dia Internacional de la Dona, és una de les festes més destacades que celebrem a l’escola. Com ja heu anat veient aquestes últimes setmanes que anava prenent forma, l’exposició d’enguany a l’espai de l’escala duu el títol “Dones In/Visibles”. Una selecció de dones que han destacat en diverses disciplines (periodisme, biologia, escriptura, arts plàstiques, esport, dramatúrgia…) en uns plafons que simulen finestres. Les finestres a un món laboral que, fins que no van arribar elles, estava pensat pels homes i per als homes. Elles van obrir-se camí, amb constant oposició de l’entorn i molta dificultat, i varen trencar els estereotips que la societat de la seva època els hi tenia pressuposats. Aires nous per a un món nou.

A l’espai central del finestral, podreu entretenir-vos contemplant desenes i desenes de fotografies de dones anònimes, totes aquestes “dones invisibles” sense les quals no hauria estat possible ni la vida quotidiana ni la vida amb ideals de superació i millora que han encarnat les seves descendents. Una manera de donar visibilitat a tants passos fets en el llarg camí cap a la igualtat.

Ahir al matí, la nostra biblioteca es va transformar per unes hores en una sala de cinema, on l’alumnat va poder veure la pel·lícula “Mujeres ocultas” que narra la vida de 3 dones científiques afroamericanes que, a la dècada del 1960, en plena carrera espacial i de lluita per als drets civils als EUA, van treballar a la NASA en un ambiciós projecte per a posar en òrbita l’astronauta John Glenn. Tres batalles individuals contra el sexisme i el racisme estructurals de tota una societat, amb una feina científica impecable i invisibilitzada…

..Com invisibilitzades en la Història també van ser les dones que la il·lustradora i divulgadora científica Sandra Uve, ens va venir a presentar a la tarda, a la seva xerrada “Dones històriques exemplars”. Una magnífica exposició de diverses dones que van excel·lir en els seus camps (ciència i humanitats) però que les seves autories no han sortit a la llum fins molts anys més tard.

Tres activitats paral·leles (exposició, cine-fòrum i xerrada) per posar de manifest que, tot i la invisibilització sistemàtica, les dones sempre han lliutat per ser presents en els avenços de la Humanitat.

Per acabar el dia, la sempre benvinguda xocolatada amb xurros al pati de l’escola, on alumnat i professorat van poder compartir amb alegria el final d’una gran diada.

Moltes gràcies a totes per fer-ho possible, un any més.