L’espai com a generador d’aprenentatge. Transformació pedagògica.

Amb el nou projecte de direcció i amb el plantejament d’un canvi de transformació pedagògica surt la iniciativa de plantejar-se els espais d’aprenentatge.

A partir d’un procés de reflexió i d’anàlisi de l’escola es va veient la necessitat de modificar els espais perquè s’adaptin a la metodologia. Per fer una metodologia més oberta, inclusiva i personalitzada calen uns espais que s’adaptin a aquesta manera d’entendre l’aprenentatge.

Durant el primer trimestre i principis del segon es crea la comissió d’espais. Aquesta comissió fa l’anàlisi dels espais i proposa, a partir de criteris pedagògics la redistribució de l’aula, la supressió o inclusió de nous materials i defineix la utilitat dels espais que proposa per l’aula.

La intervenció es focalitza amb dues aules, P3 i 2n, amb la intenció de fer el pilotatge des del mes de març fins al mes de juny. Aquest pilotatge té com a objectiu la definició i la utilitat dels nous espais creats per tal d’exportar el model a les comunitats de petits i de grans de cara el curs 2020/2021.

Els motius pels quals es creen els nous espais d’aprenentatge són els següents:

– Per crear un espai atractiu que potenciï la necessitat i ganes d’aprendre dels alumnes.

– Per afavorir l’autonomia i permetre als alumnes desenvolupar estratègies pròpies de resolució de les tasques.

– Per possibilitar el treball cooperatiu i entre iguals.

– Per desenvolupar hàbits d’ordre, respecte i cura dels espais comuns.

– Per aconseguir un espai polivalent que permeti la multiplicitat d’usos de l’aula i en disminueixi les limitacions.

– Per afavorir una metodologia dinàmica, propera i significativa pels alumnes.

– Per implicar a l’alumnat en el disseny i funcionalitat dels espais per tal de fer-ne un bon ús i de sentir-los com a propis.

– Per disposar de materials accessibles als alumnes, replantejant la seva utilitat a curt i mitjà termini.

– Per oferir estímuls, amb diferents textures, colors relaxants i una estètica agradable.

– Per donar resposta a una educació inclusiva que té l’aprenentatge, contemplant diferents estils i múltiples intel·ligències.

– Per buscar un espai de qualitat lumínica, acústica i visual.

– Per promoure el benestar individual i col·lectiu.

Creiem fermament que els espais condicionen la manera de comunicar-nos i d’interactuar amb el nostre entorn, sigui amb els materials o amb els companys. Ens calen espais confortables, que proporcionin benestar als alumnes i que generin entorns positius on els infants aprenguin i es relacionin de la millor manera.

Us deixem fotografies amb els canvis que hem fet a les aules de P3, 2n i música/anglès.