Contextos d’aprenentatge

Al llarg del curs 2017-2018 arrel de la formació feta amb el Gino Ferri i fruit de la reflexió pedagògica que sorgeix d’aquestes sessions, com a claustre vam arribar a uns acords sobre com pensàvem que era el nostre dia a dia a l’escola i que podíem fer per millorar la nostra pràctica docent. El curs 2018-2019, vam engegar-lo amb diferents canvis tant a nivell d’organització d’horari com d’organització dels espais. Aquests canvis van sorgir de la reflexió i del consens del claustre.

Actualment, en el nostre dia a dia de l’escola distingim tres situacions d’aprenentatge que considerem molt importants pel desenvolupament integral de tots els infants. Aquests tres moments són:

• els microespais i plans de treball
  • els projectes
  • els tallers
MICROESPAIS I  PLANS  DE  TREBALL

A través de la formació de claustre, vam veure la necessitat de tenir un moment del dia a dia en què es treballessin coses més específiques, tant de l’aprenentatge de la lectura i l’escriptura com del pensament matemàtic. A més, trobar un espai en què poguéssim mantenir aquelles propostes que pensem que ens funcionen i que volíem donar continuïtat.

Així doncs, els microespais i els plans de treball tenen la finalitat de poder treballar amb els infants aspectes més concrets a nivell curricular. La programació dels microespais i dels plans de treball depenen del cicle on s’estan fent. Tots els infants acaben fent totes les propostes.

PROJECTES

Entenem per un projecte un context d’aprenentatge que planteja preguntes i que fomenta processos d’aprenentatge d’una manera més contextualitzada. Aquests contextos ens fan arribar a aprenentatges significatius i es construeixen a partir d’una necessitat autèntica.

Els projectes han de permetre moments d’intercanvi entre els infants, tant en petit grup com en gran grup. Les converses amb els infants són un punt important per poder arribar a donar forma a un projecte, partint dels seus propis interessos. A més a més, també pot ser el fruit d’una provocació que de manera espontània sorgeix a l’aula, i que la mestra pot estirar per desenvolupar processos d’aprenentatge.

TALLERS

És una proposta que va ser introduïda a Educació Infantil, i que reflexionant, vam veure la necessitat de fer-la també a Primària. Un taller és una proposta en què es barregen infants d’un mateix cicle, és a dir, les agrupacions són internivells. Són activitats més lúdiques i on l’experimentació i l’expressió oral tenen un paper important. Des de la reflexió pedagògica, sorgeix la idea que les especialitats de música i anglès estiguin incloses dins els tallers. D’aquesta manera ens permet aprofitar més les sessions ja que són més llargues i en grups més reduïts.

Llums i ombres

Minimons