Ambients a educació infantil i a cicle inicial

JUGAR PER APRENDRE: AMBIENTS D’APRENENTATGE

A EDUCACIÓ INFANTIL:

El treball per ambients es planteja des de la necessitat de donar als infants una altre oportunitat d’aprenentatge lliure, on ells siguin els protagonistes i els creadors.

És potencia l’autonomia en el treball, la relació entre els altres i la conscienciació del que està fent i aprenent a fer.

La interacció dels infants és una font inesgotable daprenentatge col·laboratiu i significatiu esdevingut del joc.

Com funciona? Fases de la sessió:

1. Introducció: assemblea inicial, on es fa el recordatori de normes i objectius d’aquell ambient.

2. Moment de joc: els nens i les nenes treballen jugant i explorant els diferents materials.

3. Cloenda: assemblea final o els infants fan l’explicació del que han descobert, resolució de problemes que hagin pogut sorgir…

Quins ambients tenim a la nostra escola?

• Ambient de joc simbòlic (CAP i clínica veterinària): és un espai de joc que ofereix als alumnes la possibilitat de reproduir i inventar situacions de la vida quotidiana que es donen en un centre ambulatori a partir d’assumir diferents rols.

• Ambient de joc simbòlic (supermercat)

• Ambient de peces soltes

• Ambient de construcció: els nens i nenes construeixen, creen, realitzen estructures amb materials i elements diversos. Es treballen continguts matemàtics, motricitat fina i gruixuda, i d’expressió artística.

• Ambient artístic

• Ambient natural: es desenvolupen conceptes i actituds científiques i també matemàtics, ja que mitjançant la interacció amb determinats materials naturals es fa la creació d’hipòtesis en l’experimentació i exploració lliure dels objectes.

• Ambient de psicomotricitat

Quin és el paper del/la mestre/a?

• La funció dels/ les mestres és fer d’acompanyants dels processos i jocs dels/les alumnes, fent noves propostes que continuïn enriquint l’aprenentatge, el gaudi i l’interès de l’infant.

A CICLE INICIAL:

Els ambients d’aprenentatge proposats per als infants de 1r i 2n són: la botiga, l’atelier, minimons i llums i ombres.