JUGAR PER APRENDRE: AMBIENTS D’APRENENTATGE
A EDUCACIÓ INFANTIL:
El treball per ambients es planteja des de la necessitat de donar als infants una altre oportunitat d’aprenentatge lliure, on ells siguin els protagonistes i els creadors.
És potencia l’autonomia en el treball, la relació entre els altres i la conscienciació del que està fent i aprenent a fer.
La interacció dels infants és una font inesgotable d’aprenentatge col·laboratiu i significatiu esdevingut del joc.
Com funciona? Fases de la sessió:
-
Introducció: assemblea inicial, on es fa el recordatori de normes i objectius d’aquell ambient.
-
Moment de joc: els nens i les nenes treballen jugant i explorant els diferents materials.
-
Cloenda: assemblea final o els infants fan l’explicació del que han descobert, resolució de problemes que hagin pogut sorgir…
Quins ambients tenim a la nostra escola?
-
Ambient de joc simbòlic (CAP i clínica veterinària): és un espai de joc que ofereix als alumnes la possibilitat de reproduir i inventar situacions de la vida quotidiana que es donen en un centre ambulatori a partir d’assumir diferents rols.
-
Ambient de joc simbòlic (supermercat)
-
Ambient de peces soltes
-
Ambient de construcció: els nens i nenes construeixen, creen, realitzen estructures amb materials i elements diversos. Es treballen continguts matemàtics, motricitat fina i gruixuda, i d’expressió artística.
-
Ambient artístic
-
Ambient natural: es desenvolupen conceptes i actituds científiques i també matemàtics, ja que mitjançant la interacció amb determinats materials naturals es fa la creació d’hipòtesis en l’experimentació i exploració lliure dels objectes.
-
Ambient de psicomotricitat
Quin és el paper del/la mestre/a?
-
La funció dels/ les mestres és fer d’acompanyants dels processos i jocs dels/les alumnes, fent noves propostes que continuïn enriquint l’aprenentatge, el gaudi i l’interès de l’infant.