Activitat solidària per a “Un gest de calor”

Afganistan ha estat històricament un país en el qual les dones han hagut de lluitar per preservar i obtenir els seus drets fonamentals. Malauradament, en les darreres dècades, les dones afganes han estat víctimes de la violació dels seus drets, amb la reculació evident en els drets que havien aconseguit guanyar amb dificultats. La situació s’ha agreujat especialment després de la presa de poder dels talibans, generant preocupació internacional i una crida a la comunitat internacional per intervenir i protegir els drets de les dones afganes.

Abans dels anys de règim talibà, les dones afganes tenien majors oportunitats, tenien accés a l’educació, podien treballar fora de casa i participaven activament en la societat. No obstant això, després de l’arribada dels talibans al poder molts d’aquests drets van ser negats.
Durant el règim, les dones van ser obligades a portar burka, que els cobria completament el cos i els feia pràcticament invisibles a la societat. Les restriccions es van imposar a l’educació de les dones, i moltes van ser apartades de les seves professions. La seva participació pública es pràcticament nul·la.

Ni poder anar a escola, ni a la Universitat, ni deixar-les treballar, ni tan sols poder passejar per un parc sense un acompanyant baró. Des de l’arribada del govern talibà, les afganeses estan limitades a la vida domèstica, a l’interior de les cases. Moltes dones no volen resignar-se a viure així i fugen del país. Associacions com la catalana Afghan Women on the Run i Un Gest de Calor es dediquen a ajudar-les en aquest procés, des dels tràmits per al visat a donar-los companyia i suport un cop arriben a Espanya.

Karima, una refugiada afganesa, ens ha vingut a visitar per explicar el seu calvari amb l’arribada del govern talibà a Afganistan, com va canviar la seva vida i com van ser anul·lats tots els seus drets, només per ser dona. L’acompanya la Carme, una voluntària compromesa en ajudar aquestes dones que estan invisibilitzades en el seu país.

L’alumnat del centre ha mostrat molt d’interès a les explicacions i ha empatitzat amb Karima, que va fer un difícil viatge des del seu país fins a Barcelona i que gràcies a la solidaritat de les persones, l’ajuda voluntària i l’aportació econòmica està fent possible que pugui continuar estudiant i viure amb la llibertat i drets que en Afganistan, actualment, no tindria.

L’escola, compromesa amb els valors i els drets de les persones, ha organitzar una jornada festiva, amb col·laboració amb l’associació de famílies, per recaptat i ajudar econòmicament a dones que estan en la mateixa situació que Karima. Enguany hem assolit l’import d’uns 500€.

Moltes gràcies a tota la comunitat per haver fet possible i haver assolit aquesta fita.