1. Conductes que poden presentar:
- Augment de conductes repetitives, perquè la persona s’avorreix o per necessitat d’autoregular-se.
- Augment de conductes disruptives o problemes de conducta, en no entendre perquè no poden sortir de casa o fer les activitats que habitualment fan.
- Augment de la irritabilitat o ansietat, o el que es coneix com a desregulació emocional. Totes aquestes conductes i d’altres de noves podrien ser previsibles en un context com aquest.
2. Com puc fer front a les possibles alteracions generades pel confinament?
Durant el període d’aïllament, l’objectiu és distreure i ocupar a l’infant per poder passar les hores de la millor manera possible i evitar la descompensació de la seva conducta. Us donem algunes indicacions per a poder fer front i gestionar les possibles alteracions.
- Intentar seguir una mateixa estructura i horari utilitzant el recurs que millor s’adapti al vostre fill o filla. Exemples: horari amb pictogrames, horari escrit, agenda amb imatges.
- Intercalar en aquest horari activitats que siguin variades, com ara: moure’s, estar assegut, joc lliure o tasques a taula.
- Mantenir l’horari habitual en la mesura del possible, respectant els ritmes de son i alimentació.
- Permetre accés i temps per a conductes de regulació emocional. Generalment aquestes conductes estan lligades a la sensorialitat i les ajuda a estar més tranquil·les, per exemple: saltar, estereotípies de mans (moviments repetitius i periòdics), moviments amb objectes o amb el cos, etc.
- Tot el que sigui realitzar moviment pot ser de gran ajuda per gestionar el confinament.
- S’ha de donar prioritat a un confinament “gestionable”. Podem ser més flexibles pel que fa a la demanda en tasques acadèmiques, el temps invertit en conductes repetitives o en l’ús de pantalles i altres dispositius digitals.
- Tanmateix, en la mesura que sigui possible, pot ser de gran utilitat que quedi establert quan i durant quant temps poden accedir als dispositius digitals al seu abast.
- En alguns casos pot ser una gran oportunitat per compartir amb l’adult referent activitats del seu interès. És important deixar que siguin els nostres fills i filles els que ens mostrin què volen fer.
3. Propostes d’activitats a fer amb els més petits
- Ajudar a preparar el menjar.
- Crear circuits de saltar, túnels, amagar-se o enrotllar-se en mantes, xutar pilotes fetes a casa.
- Fer massatges, dedicar més temps a les activitats de bany.
- Jugar a jocs sensorials amb farina, llegums, olors amb espècies o altres.
- Escoltar música i ballar.
- Jocs manipulatius amb objectes, caixa de formes, puzzles, circuits de pilotes, vies de trens, cotxes i pàrquings.
4. Propostes d’activitats a fer amb els més grans
- Les activitats anteriors en cas que els agradin.
- Joc amb ninos, disfresses.
- Manualitats com pintures, dibuix, papiroflèxia, globoflexia, plastilina…
- Jocs de taula.
- Ús dels dispositius digitals i pantalles de forma compartida, és a dir, que us mostrin què els interessa, a qui segueixen, que els agrada, a què juguen… i fer-ho amb ells.
5. Recursos:
- Hola, soy un virus… y me llamo coronavirus (llibre
descarregable de Mindheart.co) En italiano. - Llavero de rutinas: Cómo estructurar nuestros días en casa. Para establecer una secuencia de Rutinas en casa
- Taullels de comunicació amb pictogrames per a crear materials i plafons explicatius. Planificar el horario del dia y gestionar las emociones.