GUIA AMB ESTRATÈGIES PER ALUMNAT TEA

1. Conductes que poden presentar:

• Augment de conductes repetitives, perquè la persona s’avorreix o per necessitat d’autoregular-se.
  • Augment de conductes disruptives o problemes de conducta, en no entendre perquè no poden sortir de casa o fer les activitats que habitualment fan.
  • Augment de la irritabilitat o ansietat, o el que es coneix com a desregulació emocional. Totes aquestes conductes i d’altres de noves podrien ser previsibles en un context com aquest.

2. Com puc fer front a les possibles alteracions generades pel confinament?

Durant el període d’aïllament, l’objectiu és distreure i ocupar a l’infant per poder passar les hores de la millor manera possible i evitar la descompensació de la seva conducta. Us donem algunes indicacions per a poder fer front i gestionar les possibles alteracions.

• Intentar seguir una mateixa estructura i horari utilitzant el recurs que millor s’adapti al vostre fill o filla. Exemples: horari amb pictogrames, horari escrit, agenda amb imatges.
  • Intercalar en aquest horari activitats que siguin variades, com ara: moure’s, estar assegut, joc lliure o tasques a taula.
  • Mantenir l’horari habitual en la mesura del possible, respectant els ritmes de son i alimentació.
  • Permetre accés i temps per a conductes de regulació emocional. Generalment aquestes conductes estan lligades a la sensorialitat i les ajuda a estar més tranquil·les, per exemple: saltar, estereotípies de mans (moviments repetitius i periòdics), moviments amb objectes o amb el cos, etc.
  • Tot el que sigui realitzar moviment pot ser de gran ajuda per gestionar el confinament.
  • S’ha de donar prioritat a un confinament “gestionable”. Podem ser més flexibles pel que fa a la demanda en tasques acadèmiques, el temps invertit en conductes repetitives o en l’ús de pantalles i altres dispositius digitals.
  • Tanmateix, en la mesura que sigui possible, pot ser de gran utilitat que quedi establert quan i durant quant temps poden accedir als dispositius digitals al seu abast.
  • En alguns casos pot ser una gran oportunitat per compartir amb l’adult referent activitats del seu interès. És important deixar que siguin els nostres fills i filles els que ens mostrin què volen fer.

3. Propostes d’activitats a fer amb els més petits

• Ajudar a preparar el menjar.
  • Crear circuits de saltar, túnels, amagar-se o enrotllar-se en mantes, xutar pilotes fetes a casa.
  • Fer massatges, dedicar més temps a les activitats de bany.
  • Jugar a jocs sensorials amb farina, llegums, olors amb espècies o altres.
  • Escoltar música i ballar.
  • Jocs manipulatius amb objectes, caixa de formes, puzzles, circuits de pilotes, vies de trens, cotxes i pàrquings.

4. Propostes d’activitats a fer amb els més grans

• Les activitats anteriors en cas que els agradin.
  • Joc amb ninos, disfresses.
  • Manualitats com pintures, dibuix, papiroflèxia, globoflexia, plastilina…
  • Jocs de taula.
  • Ús dels dispositius digitals i pantalles de forma compartida, és a dir, que us mostrin què els interessa, a qui segueixen, que els agrada, a què juguen… i fer-ho amb ells.

5. Recursos: