La pràctica de l’educació emocional

L’educació emocional a l’escola Can Parera

Quan  vam iniciar-la?

L’escola Can Parera va iniciar-se en el projecte d’educació emocional en el curs acadèmic 2012-2013. Des d’aleshores, es fa visible en pràctiques educatives dins la franja setmanal de la programació d’aula des de P3 fins a 6è de l’educació primària així com en la seva transferència en el dia a dia de l’escola, convivència i relacions humanes.

Què ofereix?

Aquestes pràctiques faciliten una millor consciència de les emocions, aporten tècniques i estratègies de gestió emocional, fomenten el protagonisme i l’autoestima de la persona, construeixen vincles afectius i es donen eines per resoldre de  forma positiva i pacífica els conflictes. Tots elles competències de vida i per a la vida.

Els camps d’actuació de l’educació emocional són els següents:

Aula. Espai sistemàtic de treball a l’aula, respectant el dia setmanal de programació (Ed. Emocional) i vinculant els aprenentatges de manera transversal i interdisciplinar..

-Escola. Aplicació de les eines de gestió emocional i de resolució positiva i pacífica de conflictes en situacions de la vida escolar( menjador, extraescolars, passadissos, pati, etc.). L’educació emocional com a eix vertebrador de la convivència i relació humana.

-Entorn. Transferència dels aprenentatges sòcio-emocionals en situacions de la vida quotidiana, portant a la pràctica les seccions de treball “entrevistes” i “ posem en pràctica” amb les famílies i persones de l’entorn.

Tot plegat per a una millor convivència i benestar a l’escola i a la vida!

Bones pràctiques

A continuació us presentem les bones pràctiques de l’educació emocional. En totes elles, s’anima que l’alumnat de forma voluntària pugui participar-hi, respectant el seu grau de protagonisme i en el que s’instauren les pràctiques com a rituals-hàbits d’aula per desenvolupar les capacitats o competències emocionals descrites per (Bisquerra i Pérez-Escoda, 2007;2009; López Cassà, 2011;2019).

Les pràctiques que es presenten  es porten a terme a l’aula -escola així com amb les famílies i entorn.

Aula i escola

El reporter o reportera. Escriu les seves vivències i registre els aspectes essencials de les sessions d’educació emocional en el diari d’educació emocional.

L’animadora o animador de grup. Escull, prepara i comparteix una activitat vivencial(ball, acudits, jocs, etc.) per fomentar un clima emocional positiu i de cohesió a l’aula. Posteriorment aquesta activitat és valorada i agraïda per tot el grup posant en pràctica estratègies de comunicació i relació assertiva així com la pràctica de l’agraïment.

El cuidador o cuidadora d’aula. Es donen  a conèixer i es porten a la pràctica eines de gestió emocional. El cuidador o cuidadora serà qui escollirà quina pràctica vol portar a terme a l’aula:  parlem de com ens sentim, massatges, contacte afectiu, visualitzacions, tècniques de respiració i relaxació, mindfulness, meditació, missatges positius-reestructuració cognitiva, resolució positiva i pacífica dels conflictes, etc. Eines que es portaran a la pràctica per fomentar l’autonomia i la gestió emocional.

Activitats de desenvolupament i ampliació específiques sobre les emocions

En les sessions sistemàtiques de treball a l’aula es tracten específicament algunes emocions vinculades amb el desenvolupament emocional humà. Aquestes emocions poden ser tant positives com negatives. Entre d’altres emocions i sentiments que es treballen a l’escola tindríem: alegria, por , enuig, vergonya, estima, motivació, frustració, empatia, tristesa

En totes elles es contemples les següents fases de treball:

• Definició de l’emoció, causa i conseqüència.
  • Canals de manifestació emocional: cognitiu, comportament, cos i cervell.
  • Experiències i vivències en les que s’identifiquen les emocions i sentiments vers un mateix i els altres per comprendre-les, respectar-les i acceptar-les.
  • Representació de les emocions a través del llenguatge verbal i simbòlic.
  • Adquisició d’ eines per aprendre a gestionar les emocions.

Espais d’escola amb les pràctiques visibles de l’educació emocional (passadissos, menjador, web de l’escola, racons a l’aula, etc.)

I amb la visita del Dr. Rafel Bisquerra, expert i pioner en educació emocional, quin privilegi que hagi vingut a l’escola.

Famílies i entorn

Secció: L’entrevista

Els nens i nenes pregunten a la seva família i/o altres persones de l’entorn aspectes sobre les emocions, gestió emocional, recull de vivències, etc.

Secció: Posem en pràctica amb els altres

L’alumnat fa de cuidador, portant a la pràctica una activitat de cuidem-nos que donarà a conèixer a partir de la vivència conjunta amb l’altre. També donarà a conèixer quina eina de gestió emocional és la que ha presentat perquè tant la família com l’escola s’impregni d’aquest aprenentatge emocional i transfereixi les competències emocionals apreses en situacions de la vida quotidiana.

A més a més, es fan xerrades i tallers sobre aquests temes amb les famílies i l’AFA.

És un magnífic projecte que s’ha fet realitat gràcies a la construcció conjunta de tots i cadascun dels membres de la comunitat educativa.

A totes les persones que formen part d’aquest projecte, moltes gràcies per fer-ho possible!

Escola Can Parera