Comunitat de Tortugues

La comunitat de les Tortugues de la Sagrada Família està formada pels infants de 4t, 5è i 6è de Primària, les mestres i les seves famílies. 

Dividim l’horari en tres franges horàries (9 a 10:30, 11 a 12:30 i 15 a 16:30h ), d’aquesta manera afavorim la relació entre les diferents àrees del currículum.

També hem introduït les situacions d’aprenentatge per interrelacionar l’àmbit de coneixement del medi amb la competència lingüística,  donant gran rellevància al treball cooperatiu.  Els projectes sorgeixen de les propostes dels alumnes i estan relacionats amb els continguts del currículum. De forma conjunta s’elaboren preguntes o hipòtesis, es prenen decisions sobre el repartiment de tasques i es posa en comú el resultat de les tasques individuals i s’elabora col·lectivament el resultat. 

Introduïm aspectes d’experimentació i gamificació per motivar i afavorir la participació dels nostres alumnes i l’ús de les TAC esdevenen clau en la presentació de les propostes. El treball per projectes amb els alumnes més grans del centre també els permet guanyar autonomia i activa estratègies que els ajuden a créixer de forma integral:  

      • Aprendre a prendre decisions: proposar, argumentar, triar…
      • Tractar la informació: cercar-la, organitzar-la, interpretar-la, assimilar-la, judicar-la…
      • Transmetre la informació: comunicar-la, fer-la comprensible, compartir-la, elaborar-la…
      • Avaluar els aprenentatges: ser conscients del que sabem, del que ignorem, quines dificultats ens hem trobat…

Tot i això, mantenim algunes franges setmanals per treballar els aspectes més sistemàtics de la llengua catalana com ara la comprensió lectora i l’expressió escrita. Per millorar l’acompanyament durant la redacció de textos, treballem en grups reduïts, d’aquesta manera assegurem un millor acompanyament i detecció de necessitats.

L’expressió en llengua catalana també és un dels aspectes clau del nostre projecte. Incorporem sessions de teatre i role-playing per millorar la fluïdesa verbal dels nostres alumnes. 

A més, aquest curs incorporem el projecte de matemàtiques manipulatives a partir d’Innovamat. La incorporació d’aquest material ens ha permès presentar els continguts i les destreses matemàtiques  a través de materials motivadors  i recursos audiovisuals. L’ús de materials manipulatius i la conversa es converteixen en el millor punt de partides de totes les propostes. A més, disposa d’una plataforma digital que ajuda a practicar de manera autònoma i individualitzada els procediments construïts a l’aula. Teniu més informació sobre el projecte AQUÍ.

Dediquem una altra franja del nostre horari a fer tallers internivells. En aquestes sessions es combinen propostes artístiques, creatives i musicals amb el taller d’ Arts & Crafts on introduïm l’ús de la llengua anglesa. Els darrers anys, hem fet tallers sobre dansa, diferents tècniques plàstiques, Stopmotion…

Pel que fa a la llengua anglesa, prioritzem les sessions en grups reduïts a través de tan significatives com sigui possible. Les mestres utilitzen jocs, flashcards, role plays, audicions,  cançons, diàlegs, vídeos, representacions, històries, lectures, tauletes i aplicacions digitals engrescadores… La dinàmica és molt activa i participativa. A més a més, s’han posat en marxa unes motxilles viatgeres amb contingut en anglès per treballar a casa anomenades “English Bags” on troben diferents recursos per fomentar la llengua des de casa. 

També incorporem algunes activitats específiques en alguns nivells:

En el grup d’alumnes de 4t continua amb el projecte “Cordes a primària”. Setmanalment, els nens i nenes participen de l’Orquestra Magic Band, una sessió on aprenen a tocar un instrument de corda (violí o violoncel) amb l’ajuda del professorat de l’Escola Municipal de Música que es desplacen a l’escola. Podeu conèixer més detalls sobre el projecte AQUÍ.

Els alumnes de 6è fan de “Padrins lectors” dels seus companys i companyes de 1r. Els padrins i padrines no ensenyen a llegir sinó que motiven i serveixen com a models de lectura als nens i nenes que estan aprenent a llegir. Es treballa per parelles i cada nen/a té el mateix padrí o padrina al llarg del curs desenvolupant així una relació personal i afectiva entre ambdós. 

Amb l’objectiu de fomentar la cultura popular, hi ha moments del curs que les festes d’escola prenen protagonisme, celebrem la Castanyada, el Carnestoltes i Sant Jordi.  Ens agrada que els alumnes participin en el disseny i l’organització de moltes d’elles. Per exemple, són els presentadors del Concert d’hivern, redacten el BAN de Carnestoltes o elaboren els panellets i el pastís pel Dilluns de Pasqua de forma col·laborativa entre els més petits i els alumnes de 4t de l’escola.

L’activitat per excel·lència de l’escola, són les Jornades Culturals, ja que giren entorn un tema que vincula tota la nostra Comunitat Educativa. Es treballa al llarg de tot el curs, però es dedica una setmana en exclusiva al mes de maig per a realitzar tallers, un joc de pistes col·laboratiu on petis i grans fan una gimcana plegats i la cloenda. Un moment on compartim amb les famílies les activitats que ha realitzat cada grup. 

Alguns dels temes treballats han estat: Coneixem Sant Feliu on vam comptar amb la visita d’algunes entitats del municipi, el món televisiu on vam preparar un telenotícies, ens vam convertir en meteoròlegs o comentaristes esportius i l’artesania. 

Pots conèixer més sobre els nostres projectes AQUÍ.