Atenció a la diversitat

A la nostra escola entenem la diversitat des d’un significat ampli.

Ens definim com un espai flexible, segur, acollidor i estimulant que dóna cabuda a qualsevol infant, independentment de la seva nacionalitat, nivell de competències o realitat social. On cada alumne/a és diferent i, com a tal, l’acceptem, vetllem per la seva autonomia i socialització, i li donem les eines necessàries per progressar i assolir un bon i continu aprenentatge, tenint sempre cura del seu ritme personal.

Aquest suposa un valor afegit propque comporta centrar l’atenció a reduir o eliminar barreres per afavorir l’aprenentatge i la participació a l’aula de TOTS els infants.

Com a centre inclusiu, hem planificat al llarg d’una dilatada experiència estratègies metodològiques i organitzatives cada vegada més actives i amb més mesures de suport universals. Així, prioritzem l’actuació del mestre d’atenció a la diversitat dins de la dinàmica d’aula, mesura que afavoreix l’atenció a la diversitat, ja que permet dirigir els suports a tot l’alumnat i facilita la detecció de necessitats. Aquesta mesura afavoreix també la coordinació setmanal entre els diferents mestres així com la prevenció i el disseny d’un pla de treball conjunt. A més, fem propostes de treball en grup reduït i atencions individualitzades, segons les necessitats de cada infant.

A més, l’escola disposa d’un suport intensiu per a l’escolarització inclusiva (SIEI) que suposa una dotació extraordinària d’una mestra i una educadora que s’incorporen a la nostra plantilla amb l’objectiu d’implementar i de fer recerca continua d’estratègies que afavoreixin la màxima participació i inclusió de l’alumnat amb necessitats educatives especials molt significatives, en les activitats diàries de l’aula, sempre vetllant per la seva evolució en el seu procés d’aprenentatge.

El SIEI és específic per aquests infants, i permet ajustar la resposta educativa adaptant-se a la seva singularitat, de forma extensa i regular.  És un recurs per al centre, que se suma als suports universals i addicionals per a la inclusió. L’alumnat amb suport SIEI ha disposar de l’informe de reconeixement de necessitats específiques de suport educatives elaborat per l’EAP amb aquesta proposta d’escolarització i d’un Pla de suport individualitzat (PI). La documentació administrativa restant serà la mateixa per a la de l’alumne en general.

Comptem amb l’acompanyament setmanal de la psicopedagoga de l’Equip d’Atenció Psicopedagògica (EAP) i amb la col·laboració d’altres agents educatius com el CDIAP, CSMIJ, CRETDIC, etc. Considerem que aquest treball en xarxa n’és clau per fer possible una atenció a la diversitat de qualitat.

Per últim, des del curs 17/18 comptem amb una AIS o Aula Integral de Suport, ubicada a l’edifici annex a l’escola. El Decret 150/2017 d’Escola Inclusiva és el referent normatiu que ha fet possible la creació de les Aules Integrals de Suport. Son un espai educatiu (Educació) i terapèutic (Salut Mental) singular que té com a objectiu proporcionar, de forma temporal, una atenció integral i intensiva. Pretén donar resposta al malestar i el patiment dels alumnes teixint un entorn de confiança i dignificació en el qual, tant l’alumnat com la família, puguin trobar l’acompanyament i les oportunitats necessàries per poder generar canvis.