Comunitat d’Arlequins


La comunitat d’Arlequins està formada pels infants de 1r, 2n i 3r de Primària, les mestres i les seves famílies. 

Dividim l’horari en tres franges horàries (9 a 10:30, 11 a 12:30 i 15 a 16:30h), d’aquesta manera afavorim la relació entre les diferents àrees del currículum.

També hem introduït les situacions d’aprenentatge per interrelacionar l’àmbit de coneixement del medi amb la competència lingüística donant gran rellevància al treball cooperatiu.  Els reptes sorgeixen de les propostes dels alumnes o de les necessitats del context i estan relacionats amb els continguts del currículum. De forma conjunta s’elaboren preguntes o hipòtesis, es prenen decisions sobre el repartiment de tasques i es posa en comú el resultat de les tasques individuals i s’elabora col·lectivament el resultat. 

Durant la setmana també dediquem algunes franges al treball sistemàtic de la llengua catalana. En aquestes sessions plantegem l’aprenentatge de la lectoescriptura d’una forma significativa, combinant el mètode global amb activitats més sistemàtiques i utilitzant materials en diferents formats: manipulatiu, full, pissarra digital…  

També treballem per millorar la competència oral dels nostres alumnes, per això prioritzem els moments de conversa, les activitats específiques d’expressió oral i les exposicions orals, on els alumnes comparteixen amb la resta de companys la informació recollida i els aprenentatges realitzats durant el projecte.  

Dediquem part de l’horari a portar a terme el projecte de matemàtiques manipulatives a partir d’Innovamat. La incorporació d’aquest material ens ha permès presentar els continguts i les destreses matemàtiques a través de materials motivadors i recursos audiovisuals i digitals. L’ús de materials manipulatius i la conversa es converteixen en el millor punt de partides de totes les propostes. A més, disposa d’una plataforma digital que ajuda a practicar de manera autònoma i individualitzada els procediments construïts a l’aula.

Teniu més informació sobre el projecte AQUÍ.  

A l’escola, considerem clau l’adquisició de la lectura i l’escriptura com a eina per comunicar-nos i el domini de continguts matemàtics per poder-los usar de manera comprensiva al nostre entorn. Per això, l’escola prioritza la participació de dues docents a l’aula. L’organització dels alumnes en aquestes sessions és flexible, segons propostes i les necessitats de sessió i de cada grup.

En aquesta escola considerem molt important l’impuls de la llengua anglesa. En la comunitat d’Arlequins es treballa principalment la competència oral i es va incorporant progressivament el seu ús escrit. S’utilitzen contes, jocs, flashcards, role plays, audicions, cançons, diàlegs, vídeos, representacions, històries, lectures, tauletes i aplicacions digitals engrescadores… La dinàmica és molt activa i participativa. 

També realitzem tallers internivells relacionats amb l’expressió corporal, les “Arts & Crafts”, l’experimentació i la competència digital, on els infants de tota la comunitat conviuen i compateixen aprenentatge. A més a més, s’han posat en marxa unes motxilles viatgeres amb contingut en anglès per treballar a casa anomenades “English Bags” on troben diferents recursos i propostes per fomentar la llengua des de casa. Per últim, fem una sortida anual al teatre per veure una proposta en llengua anglesa. 

També incorporem algunes activitats específiques en alguns nivells:

Els alumnes de 2n participen del projecte “Padrins lectors”. Durant el segon trimestre del curs, gaudeixen d’una estona de lectura compartida (expliquen, llegeixen i ensenyen contes i llibres) amb els alumnes de 6è. Es treballa per parelles i cada nen/a té el mateix padrí o padrina al llarg del curs desenvolupant així una relació personal i afectiva entre ambdós. 

Els grups de 1r i 2n participen de l’activitat de piscina dins de l’horari escolar. L’activitat es realitza a El Complex i els nens hi accedeixen acompanyats per mestres de l’escola. El dia que tenim assignat aquest curs és el dijous d’11:30 -12.15 h.

En el grup d’alumnes de 3r, s’inicia en el projecte “Cordes a primària”. Setmanalment, els nens i nenes participen de l’Orquestra Sol, una sessió on aprenen a tocar un instrument de corda (violí o violoncel) amb l’ajuda  del professorat de l’Escola Municipal de Música que es desplacen a l’escola. Podeu conèixer més detalls sobre el projecte AQUÍ.

Amb l’objectiu de fomentar la cultura popular, hi ha moments del curs que les festes d’escola prenen protagonisme, celebrem la Castanyada, el Carnestoltes i Sant Jordi.  Ens agrada que els alumnes participin en el disseny i l’organització de moltes d’elles. Per exemple, són els presentadors del Concert d’hivern, redacten el BAN de Carnestoltes…

L’activitat per excel·lència de l’escola, són les Jornades Culturals, ja que giren entorn un tema que vincula tota la nostra Comunitat Educativa. Es treballa al llarg de tot el curs, però es dedica una setmana en exclusiva al mes de maig per a realitzar tallers, un joc de pistes col·laboratiu on petis i grans fan una gimcana plegats i la cloenda. Un moment en què compartim amb les famílies les activitats que ha realitzat cada grup. 

Alguns dels temes treballats han estat: Coneixem Sant Feliu on vam comptar amb la visita d’algunes entitats del municipi, el món televisiu on vam preparar un telenotícies, ens vam convertir en meteoròlegs o comentaristes esportius i l’artesania.

Pots conèixer més sobre els nostres projectes AQUÍ.