8 PROPOSTES DE Francesco Tonucci

Us fem arribar aquestes 8 propostes de Francesco Tonucci, conegut com a Frato. És un psicopedagog, dibuixant i pensador, Investigador de l’Institut de Psicología del Consell Nacional d’ Investigaciones (CNR) de Roma que ha dedicat la  seva activitat professional a l’estudi del pensament i del comportament infantils a l’àmbit de la família, l’escola i la ciutat, sempre “amb ulls de nen”.
Escola i família, a casa en el confinament:
1️ Escoltar els nens/es
Els protagonistes d’aquestes experiències han de ser els infants amb les seves opinions, els seus punts de vista, els seus sentiments, les seves propostes i emocions.
2️ Aprofitar la casa com si fos un taller. Un espai que amaga coses desconegudes i poden aprofitar, amb l’ajuda dels pares i mares a descobrir-les: rentar roba planxar, arreglar coses, saber com funciona la casa, com va l’aigua, etc…
3️ Fer coses junts. Ensenyar els infants com es cus un botó, fer un nino o joguina amb roba, construir objectes i jocs.
4️ La cuina com si fos un taller de ciències. Descobrir productes, experimentar transformacions, la reacció dels elements, fer plats tradicionals o inventar-ne, fer un llibre de receptes de cuina de la quarantena amb els companys de la classe.
5️ Construir junts la pròpia història i la familiar. Fer una línia de vida, a partir de les imatges, explicar relats de vida de l’infant, de la família, ajuntar fotos, treure relats, fer un power point i que després puguin compartir amb els companys.
6️ Llegir el diari junts. Seleccionar un article (no cal que sigui del Covid) estudiar i aprendre que explica.
7️ Fer un diari privat. Del què passa en aquests dies estranys, considerar que aquest diari pot ser secret com un espai de descobriment íntim (recorda l’article 16 de la convenció dels drets dels infants “els nens tenen dret a tenir una vida privada”)
8️ Llegir als infants un llibre cada dia, un llibre que ells hagin escollit (no cal que sigui sols per infants, ja que els llegeix un adult), en veu alta, en un moment ritualitzat, en un lloc de la casa preparat expressament. Amb una hora fixa programada, suggereix que es prepari prèviament perquè sigui una experiència gustosa pels infants, això ajudarà a construir futurs lectors
Ell proposa que cal aprofitar aquesta situació d’aïllament com una oportunitat per buscar una forma de cooperació entre les dues institucions (escola i família), creant situacions interessants i fins i tot divertides pels infants que després poden compartir amb la seva classe també confinada.
Moltes gràcies per col·laborar amb nosaltres per poder continuar la nostre tasca.