Activitats a l’escola

EXPLOREM – EL COS HUMÀ

Com que els nostres companys i companyes de 4t van estar explicant per grups diferents parts i sistemes del cos humà, hem aprofitat els treballs que van realitzar per començar a investigar nosaltres.

Com ho hem fet?

  • En primer lloc ens hem distribuït per grups d’experts en funció d’allò que teníem més interès explorar.
  • En segon lloc els grups dels nens i nenes de 4t ens han fet l’explicació amb el Power Point.
  • En tercer lloc hem vist uns vídeos explicatius amb més informació.
  • Ara és el moment de que cada grup busqui tota la informació necessària per a poder-ho explicar a la resta de la classe. I és clar, hem de ser experts en la matèria.

Cada grup busca per diferents fonts d’informació per tal que els ajudi a saber-ne més.

LA DIGESTIÓ

APARELL EXCRETOR


APARELL CIRCULATORI


APARELL RESPIRATORI

ELS SENTITS

La vista


L’oïda

L’olfacte

El gust


El tacte

 

EXPLOREM – ELS NUTRIENTS

Quan estàvem explorant diferents llocs del món, continuàvem dividits per continents i cadascú de nosaltres va escollir un país.

De cada país vam estar investigant els plats típics i vam escollir els 5 que més ens van cridar l’atenció.

Finalment es va fer un llistat amb un plat representatiu de cada país, i tots nosaltres havíem de saber de quin país era procedent i a quin continent pertanyia.

A més, vam estar decidint quins eren més saludables i quins menys saludables en funció d’una xerrada que ens van venir a fer unes infermeres a finals de novembre.

Vam fer un mural on recollíem la informació sobre els nutrients i les funcions d’aquests, en base a un plat saludable i equilibrat.

Hem après com quan exploràvem ROQUES I MINERALS hi ha relació amb amb els minerals que n’obtenim dels nutrients.

A partir d’una conversa sobre la funció dels nutrients ens hem preguntat quina relació té amb el cos humà i els diferents aparells. I continuarem explorant, doncs, el cos humà.

 

EXPLOREM – EL COMERÇ A DIFERENTS PAÏSOS DEL MÓN

Continuem explorant a través dels diferents continents del món, aquest cop sobre el comerç.

Ens hem distribuït a diferents continents i cadascú ha escollit un país.

Hem començat buscant informació sobre quins aliments típics podem trobar a cada país escollit, i si els aliments provenen de l’agricultura (productes vegetals), de la ramaderia i de la pesca (bestiar, peix i marisc) o bé procedents d’altres orígens (insectes, aliments d’importació,…).

Hem après que:

La importació vol dir que un país demana productes fabricats a un altre.

L’exportació vol dir que un país ven i porta els seus productes a d’altres països.

A continuació teniu un mapa del món que ens informa de quins productes exporta cada país.

EXPLOREM – ANIMALS DEL MÓN

Portem un temps llarg investigant sobre els diferents continents del món. Cada grup s’ha encarregat d’investigar un animal d’un dels continents.

Hem buscat molta informació, tant al llibre com a internet. Perquè la informació s’entengui hem fet una fitxa amb les coses més importants d’aquell animal, i sobretot alguna curiositat (que acostumen a ser interessants).

Aquí us deixem el recull de totes les fitxes en forma de fitxer, que està ordenat alfabèticament.

Animals del món

 

EXPLOREM – ROQUES I MINERALS

A tercer hem començat explorant les roques.

Un dia es va parlar sobre el per què en un mateix lloc podien haver-hi pedres o roques diferents.

Com havien arribat allà?

Vam observar que unes eren més dures i d’altres més toves, i ens vam preguntar si al pati de l’escola també hi havia diferents pedres.

Per esbrinar-ho vam sortir i vam buscar.

I les vam classificar segons si es podien esmicolar fàcilment (pedres toves) o no (pedres dures). No vam trobar cap mineral però hem fet una safata per si de cas en trobem.

I a partir d’aquí van sorgir moltes altres preguntes. D’entre totes vam escollir respondre tres d’elles:

  1. Per què hi ha pedres diferents en un mateix lloc?
  2. D’on ve la sorra del mar?
  3. Per què unes pedres són més dures i d’altres més toves?
Com ens hem organitzat?

Hem fet tres grups.

Cada grup ha començat a donar possibles respostes a les preguntes i a demostrar experimentant si allò pot ser cert.

El primer grup ha descobert que les pedres estan fetes de minerals i per això hi ha pedres diferents. S’interessen pels minerals i descobreixen que alguns objectes quotidians estan fets de minerals que poden trobar a les pedres.

Decideixen construir un mural on expliquin el nom del mineral i l’objecte a on es troba (amb una imatge)

 

El segon grup decideix construir una maqueta feta amb pedres per demostrar com ha acabat arribant la sorra al mar.

Agafen pedres del pati i fan una muntanya que decideixen enganxar-la amb cola i silicona.

Decoren la maqueta que han construït perquè sembli més a una muntanya i a on es pugui identificar el mar. Amb pintures ho fan entre tots.

 

El tercer grup busca diferents tipus de pedres (pel pati de l’escola) i les ordenen segons la duresa. Decideixen algunes maneres de desferles.

Després de comprovar que no es desfan amb aigua i sabó (hipòtesi inicial) intenten trencar-les d’altres maneres per a poder-les classificar, des de rascar amb el dit fins a trencar-les a cops de martell.

A partir d’aquí busquen quines roques s’assemblen a les trobades i finalment fan un mural on s’inclou el nom d’algunes roques que han descobert, les utilitats i les característiques.

Com ens hem avaluat?

Un cop teniem tota aquesta informació, vam respondre unes fitxes resum on es recollia tota la informació obtinguda per tots els grups. I la informació l’havien de buscar i, en cas de no entendre alguna cosa, preguntar al grup que s’havia encarregat de fer-ho.

Però, i què passa amb els minerals? Al pati d el’escola no hem trobat cap, però buscant per les classes hem descobert que hi havia una col·lecció de minerals classificats amb el nom. Cadascú de nosaltres va escollir aquell mineral que més li agradava de la col·lecció i va buscar informació.

Amb tota la informació trobada s’ha fet un fitxer dels minerals buscats, i l’hem ordenat per ordre alfabètic.

 

Vam fer un experiment per a formar un mineral, ja que al pati de l’escola no haviem trobat cap. Hem fet l’experiment per a fer un mineral amb sal i un altre amb sucre. De moment no hem obtingut el resultat, però no perdem l’esperança de que acabi formant-se.

Finalment per saber què havíem après amb tot el projecte, entre tota la classe vam elaborar una rúbrica d’avaluació. Ens hem avaluat per parelles, comprovant què sabem i marcant en quin nivell estem.