UN MATÍ A I3

Comencem el matí rebent de manera individualitzada a cada infant, des de la porta de la classe i el convidem a iniciar, d’una manera tranquil·la i sense pressa les anomenades ENTRADES RELAXADES. Aquests petits moments del dia consisteixen en diferents propostes manipulatives que els nens i nenes troben damunt de les taules i que, de manera autònoma i lliure, aniran desenvolupant. Aquestes poden ser: encaixos, contes, targetes de comptatge o de traç, material classificable per colors, mides, seriacions, construccions… Mitjançant aquesta metodologia ajuda els infants a situar-se dins de l’aula a l’arribar a l’escola al matí, els aporta una estona d’individualitat i alhora afavoreix la relació entre companys i companyes tot fent converses i jocs espontanis. El paper de l’adult és d’acompanyar i guiar en tot moment, també permet fer una observació i acció individualitzada en una proposta en concret.

Al cap de 20 minuts les recollim, i seiem en rotllana per a poder iniciar, així, el que anomenem RUTINES. El fet de seure en rotllana ens permet prendre consciència de l’existència de cada persona, de la pertinença a un grup i permet que tots estiguem al mateix nivell.

Les RUTINES són un espai de trobada, de creixement del grup, de benvinguda, de benestar emocional, de compartir, de fer noves descobertes, d’escolta activa i de treball d’hàbits. En definitiva, és un moment molt important i necessari en el dia a dia de la nostra classe, on l’expressió verbal hi és present i es potencia de manera significativa.

La primera acció que fan els infants és agafar el depressor (palet de fusta) on tenen escrit el seu nom en lletra de pal i el posen a dins de la bosseta que té la seva foto. Aquest fet significa que ha vingut a  l’escola aquell matí. A continuació cantem tots junts la cançó de “Bon dia. Cada dia hi ha un ajudant. La seva primera tasca serà passar llista tot dient el nom de cada infant. Aquests han de respondre “bon dia”, si hi ha algun nen o nena que no ha vingut se li posa una boleta. Quan l’encarregat acaba de passar llista, compta les boletes i hi posa el nombre corresponent. Aquesta activitat ens ofereix l’oportunitat d’introduir conceptes matemàtics d’una manera natural, funcional i lúdica, que ajuden a estructurar el coneixement i anar adquirint el llenguatge matemàtic.

Continuem les nostres rutines amb la cançó dels “Dies de la setmana” i entre tots pensem quin dia som. L’encarregat agafa el nin de fusta el treu de la seva caseta i el posa al mig del cercle. Situar-se en l’espai i el temps és un concepte abstracte en aquestes edats tan petites, per tant, aquest material manipulatiu ajuda al nen a entendre-ho millor.

Seguidament els infants miren per la finestra i verbalitzen si fa sol, plou o està núvol. En aquesta part de les rutines, l’encarregat obre el pot corresponen hi introdueix una boleta, agafa el dibuix que representa el temps que fa i l’enganxa al full blanc, selecciona la paraula SOL, NÚVOL o PLOU, l’escriu al full i també fa el dibuix corresponent. El treball de la consciència fonològica i sil·làbica és present en moltes de les activitats que realitzem. Sense cap intenció més que la d’oferir, explicar i gaudir del llenguatge i d’un treball més rítmic amb les paraules, piquem paraules o intentem escoltar algun so concret de les paraules que escoltem cada dia d’una manera globalitzada.

Tot seguit, agafem la cartellera i expliquem i organitzem les diferents activitats que realitzarem tant al matí com al llarg de la tarda, perquè segons el dia que estem, farem psicomotricitat o espais o música…. És molt important anticipar i donar a conèixer a tots els infants la seqüenciació de les activitats que farem per donar-los un ordre i una seguretat.

Per acabar i per resumir, podem dir que les rutines ens ofereixen un espai idoni per a potenciar el llenguatge oral i escrit, el llenguatge matemàtic i la descoberta d’un mateix i de l’entorn d’una manera significativa i lúdica.

A continuació us deixem unes fotos per a poder entendre millor tot aquest treball tan valuós que es desenvolupa durant la primera part del matí:

CLASSE I3 A:

RUTINES