P5: LA NOSTRA COL·LECCIÓ DE CONTES

Aprofitant la situació privilegiada de la nostra escola respecte a la Biblioteca Central Xavier Amorós, aquest curs els alumnes de P5 hem decidit començar una col·lecció de contes. Alguns seleccionats pels infants, altres per les mestres i la resta per recomanacions d’autores i de contes imprescindibles.

L’activitat la realitzem els dilluns a la tarda a l’aula, però els infants moltes vegades dilluns al matí ja comencen a fer preguntes o diuen que ja saben quin conte serà el que explicarem aquella tarda.

Després de dinar, arribem a l’escola i ens assentem a la rotllana. Abans d’obrir la caixa pensem quin conte pot ser el seleccionat per aquella tarda. Els alumnes coneixen alguns dels títols del contes i poden plantejar alguna possibilitat, temàtica, personatges (nens, animals, monstres…)

Un cop hem descobert de quin conte es tracta, l’observem, en llegim el títol entre totes i tots i intentem fer deduccions, interpretant les imatges que veiem a la portada. Fem hipòtesis del què pensem i del que ens transmet el conte en aquest primer contacte, sobretot del seu argument: si pensem que ens explica una història entre amics, entre familiars…, qui pensem que pot ser el protagonista, si només n’hi ha un o pensem que potser en seran més, si creiem que té un argument que comença bé però acabarà malament o a l’inrevés, si deduïm que ens explicarà una història trista, una història emocionant, una història de riure, una història real o inventada… Intentem entendre que estem fent suposicions i que per aquest motiu cal que comencem les frases dient: «podria ser que…», «jo penso que…»…

Segons les possibilitats que ens ofereixi el llibre podem parlar d’algunes de les parts del llibre com la portada, el llom, la contraportada… i altres continguts més explícits com el títol, l’autora o autor, l’il·lustrador/a, el traductor/a (si n’és el cas). Parlarem també de la dedicatòria i d’altres parts destacades del conte.

Un cop explicada la història comprovarem les hipòtesis prèvies que hem fet i si teníem raó sobre el que hem suposat o imaginat. També de manera personal els demanarem com s’han sentit quan escoltaven la història, intentant que expressin si el conte els ha semblat interessant, emocionant, si els ha agradat o els ha avorrit… i intentarem raonar el per què.

Després d’aquest treball més vinculat a la comprensió i expressió oral, confegirem el nom del títol del conte entre tots els infants i representarem amb un dibuix el moment del conte que més ens ha agradat. Finalment pintarem l’emoticona que representa la manera com cada infant s’ha sentit quan ha escoltat el conte i mentre ha realitzat l’activitat.

Els continguts que es treballen poden ser infinits i a l’hora també força variables. Son els interessos i els comentaris dels infants els que acostumen a conduir aquestes sessions, les mestres només recollim les seves aportacions i guiem la dinàmica de manera que encaixi amb les seves demandes. Objectius més concrets i fixes en cada sessió son l’actitud i hàbits durant l’escolta atenta d’un conte. Respectar el torn de paraula dels companys i companyes quan fan aportacions. Vincular el conte a experiències pròpies viscudes.

A continuació us deixem un tastet d’algunes de les sessions realitzades i alguns dels contes explicats.