El joc és una activitat innata i necessària en els infants. Gràcies al joc els infants aprenen i entenen el món que els envolta. El joc no estructurat, que és el joc lliure amb materials que no estan estructurats, permet que els infants puguin jugar i inventar el que ells vulguin, sense tenir material amb un fi o un objectiu ja establert o determinat. Això fa que es potencií la imaginació, la creativitat, i que cada pas en el joc sigui impredictible, ja que els jugadors s’hauran d’adaptar a les accions dels altres jugadors/es.
El joc no estructurat afavoreix també l’adquisició de nous aprenentatges, la experimentació, la resolució de problemes i de conflictes, afavoreix la gestió de les emocions, fomenta el desenvolupament de les habilitats socials, ajuda a modificar l’estructura del cervell, millora la autoimatge i l’autoestima i millora l’activitat física, entre altres.
La Teoria de les peces soltes està directament relacionada amb el joc no estructurat ja que es tracten de materials que a simple vista potser no mostren interès, però agrupats d’una determinada manera si que conviden i motiven als infants a jugar-hi. Per exemple, un ninot de fusta que poden inventar el sexe, el color del cabell, com van vestits, etc i permet desenvolupar la creativitat o el que vulguin en el moment de joc sense que estigui tot ja escrit i limitat.
Carla Martín