Els Ambients d’Aprenentatge tenen la finalitat de proporcionar als infants una educació activa, oberta i flexible, la qual és capaç de respectar els seus interessos i el seu procés evolutiu. Aquesta metodologia busca preparar els infants perquè siguin lliures i autònoms, que pensin per ells mateixos, que siguin capaços de triar, de decidir i d’actuar a partir de les propostes més o menys estructurades que l’entorn els ofereix.
Entenem l’espai d’aprenentatge com: “un ambient d’aprenentatge segur, estructurat i organitzat basat en un profund respecte pels infants i en la comprensió i l’amor dels docents com a motor de creixement i desenvolupament infantil ” i per això creiem que cal tenir extrema cura dels detalls per tal que l’ambient esdevingui estructurat, ordenat, atractiu i motivador, creant espais còmodes, acollidors, càlids i estètics.
Podríem dir que la finalitat de la creació d’un ambient d’aprenentatge és promoure que els infants siguin protagonistes del seu propi procés d’aprenentatge, un ambient que sigui estimulador, creatiu i participatiu on els nens i nenes actuïn, però també reflexionin sobre la seva pròpia acció des d’una posició activa i competent i que possibiliti la comunicació i la trobada amb les persones que l’habiten.
El nostre projecte d’Ambients té com a eixos vertebradors l’espai, la neurociència, el joc, el llenguatge, la interacció i que l’aprenentatge esdevingui globalitzat i significatiu.
ELS NOSTRES AMBIENTS
L’escola disposa de 6 ambients i cada infant escull on vol anar. A cada ambient trobarà materials i propostes diferents i un/a docent que l’acompanyarà. D’aquesta manera, es parteix dels interessos de cada infant i els fem protagonistes del seu propi aprenetatge.
🎨 MÓN DE COLORS (AMBIENT GRÀFICO-PLÀSTIC)
On els infants poden desenvolupar les seves experiències creatives i artístiques, iniciant l’expressió de diverses grafies i traços, així com experimentar amb materials diversos que aportin diferents tècniques i propostes per treballar el llenguatge plàstic.
🎭 MÓN DE FANTASIA (LITERARI I MUSICAL)
L’ambient està pensat per tenir tres espais en un mateix: espai de lectura i observació de contes, espai de representació i espai musical. Buscant la confluència de tots tres espais, pretenem dimensionar els aprenentatges i posar-los en relació, entenent que es desenvolupen diferents formes d’expressió i llenguatge tant verbal, com corporal, com musical, que es poden entrellaçar i confluir per tal que la vivència sigui més global i enriquidora.
🌿 MÓN DE NATURA (EXPERIMENTACIÓ CIENTÍFICA)
L’ambient d’experimentació científica es basa en l’experimentació i l’observació. En la capacitat inherent dels infants per explorar materials i crear hipòtesis.
L’observació esdevé un instrument necessari pel coneixement del món que l’envolta. A través d’interpretar fenòmens i de processos d’indagació científica, els infants poden anar construint coneixement i habilitats científiques en aquest ambient.
🃏 MÓN DE JOCS (JOC SIMBÒLIC)
El joc simbòlic és un dels tipus de joc predominants en la primera infància que aporta vivències significatives a l’infant, recreant o ideant situacions quotidianes que l’ajuden a comprendre i a interioritzar determinats rols i relacions socials i familiars. En aquest ambient d’aprenentatge cal poder estar molt atents a les necessitats i interessos dels infants i a la seva evolució per tal d’aportar els canvis a l’ambient en consonància als moments i processos dels nens i nenes.
🏃 MÓN DE MOVIMENT (JOC I MOVIMENT)
L’ambient exterior permet el moviment lliure i l’autonomia dels infants ja que poden moure’s en llibertat i fer-ho des de la seguretat. En definitiva és un espai viu. Els materials que s’ofereixen en el moment de l’ambient transformen el joc i les relacions que es creen ja que conviden a la construcció en equip, a la negociació, a la imaginació, atorgant-li el protagonisme a l’infant durant tot el procés d’aprenentatge. Les experiències manipulatives que pot obtenir l’infant en l’espai exterior estimularan el seu desenvolupament sensorial i els seus sentits. A nivell físic al trobar-se en un ambient exterior amb possibilitats motrius permet que es doni resposta a les seves necessitats de moviment.
🔎 MÓN STEAM (CIENTÍFIC-MATEMÀTIC)
L’ambient científic-matemàtic es basa en la capacitat inherent dels infants per explorar materials i crear hipòtesis. A través d’interpretar fenòmens i de processos d’indagació científica, els infants poden anar construint coneixement i habilitats científico-matemàtiques en aquest ambient.
Aquests sis ambients s’organitzen al voltant dels diferents ecosistemes (bosc, desert, ciutat, marítim, rius i llacs, muntanyes), les diferents estacions de l’any (primavera, estiu, tardor, hivern) i les diferents tradicions o festes de l’entorn més proper.