RECURSOS I ESTRATÈGIES PER AFRONTAR EL DOL EN FAMILIA.

Hola Famílies!

Com esteu? S’apropa la calor i sembla que hi ha dades més optimistes i més esperançadores en relació la pandèmia del COVID-19.

Avui, em torno a dirigir a aquelles famílies que han patit la pèrdua d’un ésser estimat durant la situació de confinament.

Com vaig dir en l’article de la setmana passada, poder acomiadar-se d’una persona estimada és necessari per garantir un dol saludable i les morts sobtades sense possibilitat d’acomiadament no faciliten aquest procés i probablement esdevindran en processos de dol més complicats.

El dol és una resposta natural de l’ésser humà davant les pèrdues. És un procés d’adaptació a la nova situació i afecta de manera globalitzada a la persona que el vivència. És únic i diferent per cada persona. També és dinàmic i passa per moltes etapes. En aquestes etapes, poden ser de gran ajuda alguns recursos que faciliten el poder expressar tot allò que ha quedat per dir i posar ordre i nom a totes les emocions que es viuen.

Així doncs, i seguint les recomanacions de l’article anterior, és important buscar estratègies en família per poder fer un comiat simbòlic, i donar resposta a aquesta necessitat per poder elaborar el dol.

Seguidament, us deixo un llistat de propostes:

• Escriure entre totes i tots una carta de comiat o bé només qui vulgui escriure-la.
  • Fer un poema a la persona que ha marxat.
  • Creacions Artístiques: Fer un dibuix, una figura de plastilina, fang, pintura (pels més petits és una de les poques vies d’expressió a més del joc).
  • La Caixa dels records: Conservar alguns objectes de la persona que ja no hi és. Escollir-los entre tots per tal que tinguin un significat especial per a cadascú.
  • Crear un àlbum de fotografies.
  • Llegir contes amb els infants relacionats amb la pèrdua i el dol.
  • Veure pel·lícules adaptades a l’edat dels infants relacionades amb la pèrdua i el dol.
  • Escoltar música que ens recordi a la persona que ja no hi és.
  • Plantar una planta (la que més li agradava a la persona que ha fet el traspàs).
  • Encendre una espelma entre totes i tots, etc.

L’objectiu és compartir entre la família i les persones estimades, el dolor i l’absència. El dol compartit, parlat, expressat i elaborat és una mica més lleuger.

Cal dir que no s’ha de fer totes les propostes. És important escollir aquelles amb les que ens sentim més identificats i/o preparats.

Us recordem que si us trobeu en aquesta situació, compteu amb el suport de l’escola i de tots els professionals. Ara bé, en ocasions cal ajuda especialitzada, així doncs us demanem que contacteu amb nosaltres per informar-vos dels diferents serveis especialitzats en dol a la ciutat de Barcelona.

Per qualsevol dubte em podeu escriure a ecarpio4@xtec.cat

Una abraçada!