Quins orígens tenim a l’Annexa? Recerca Estadística!

Com en cada curs, aquest segon trimestre a l’Annexa hem fet una recerca estadística sobre un tema concret que afecta tots els nens i nenes de l’escola. Un any ens vam preguntar amb quins mitjans de transports venim i marxem de l’escola, un altre curs volíem saber què portem per esmorzar i com l’embolcallem, en una altra ocasió vam analitzar la tipologia de disfresses del dia de Carnestoltes, el curs passat vam mirar què fem durant el nostre temps d’oci… I aquest any ens hem plantejat quins són els orígens dels i les alumnes de l’escola, així com dels seus familiars. És a dir, on hem nascut i crescut durant els nostres primers mesos o anys de vida.

Ha sigut un treball d’investigació dut a terme des d’I3 fins a 6è. En primer lloc, cadascú de nosaltres va preguntar quin és el seu país d’origen, així com el dels seus 2 familiars més propers. Quan vam tenir les dades, cada cicle ho va treballar al seu nivell (n’hem parlat, hem situat els països en mapes, hem analitzat matemàticament què passa, etc.). Finalment, des de 6è n’hem fet un buidatge, hem representat les dades en gràfics circulars digitals, i n’hem extret diferents conclusions. Algunes d’aquestes conclusions són les següents:

• Tant en alumnat com en familiars, tenim representació de tots els continents del món, inclús Oceania.
  • El total de països dels quals provenen els familiars (2 familiars/alumne) és de 46 països (18 d’Europa, 13 d’Amèrica, 6 d’Àsia, 8 d’Àfrica i 1 d’Oceania). Tenint en compte que a nivell mundial hi ha 195 països, quasi arribem al 25% del total.
  • El total de països dels quals prové l’alumnat és de 20 països. Aquests són els següents:
    • Europa: Catalunya/Espanya, Ucraïna, França, Anglaterra i Itàlia.
    • Amèrica: Hondures, Argentina, Colòmbia, Brasil, Veneçuela i Mèxic.
    • Àsia: Tailàndia, Líban, Iran, Vietnam i Síria.
    • Àfrica: Marroc, Guinea Equatorial i Ghana.
    • Oceania: Austràlia.
  • Quasi tres quartes parts dels familiars de l’escola són d’origen europeu. Per contra, pel que fa l’alumnat, només un 15% prové de fora d’Europa.
  • El segon continent més predominant, tant en els familiars (14% respecte el total) com en l’alumnat (7% respecte el total), és Amèrica. En el cas de l’alumnat, després vindria Àfrica, Àsia i Oceania.
  • És destacable dir que a Educació Infantil tots els nens i nenes provenen d’Europa (i només de 2 països diferents: Espanya i Ucraïna). Aquest fet el relacionem amb que els nens i nenes nouvinguts comencen a arribar, moltes vegades, a partir dels 4-5 anys.
  • En referència amb cada continent en particular:
    • Dels familiars amb origen europeu, un 92% provenen de Catalunya/Espanya, mentre que en l’alumnat aquest percentatge incrementa fins al 97%.
    • El país americà d’on provenen més alumnes i familiars és, amb diferència, Hondures.
    • Respecte el continent africà, tant en familiars com en alumnat el país més representatiu és el Marroc.
    • Pel que fa l’Àsia, aquest és el continent en què hi ha menys diferències entre la procedència d’uns països i altres. És a dir, cap d’ells destaca per sobre o per sota respecte els altres.
    • L’alumnat i els familiars provinent d’Oceania (3 persones) són nascuts al mateix país: Austràlia.

Aquestes són les nostres conclusions, les quals han servit per fer una radiografia a nivell geogràfic dels nostres orígens i arrels, que tan importants són per cadascun de nosaltres.