Teatre a l’escola

“Teatre –jouer com diuen els francesos– vol dir ‘joc’. Fer teatre és jugar, inventar personatges, idear situacions, històries, i viure experiències inimaginables. Totes aquestes qualitats són innates als més petits i, amb el teatre, el que intentem és potenciar aquesta característica infantil. Es tracta, doncs, de conservar aquest joc.”

NÚRIA LLUNELL ARGEMÍ (mestra)

El teatre és un mitjà per expressar sentiments, per explicar històries, per connectar amb altres persones. Potencia les capacitats comunicatives dels nens i nenes, ajudant-los  a expressar-se, a comunicar-se, a vèncer les seves dificultats, a posar-se davant d’un públic.

Constitueix una part molt important en l’educació de l’expressió corporal, emocional i oral dels infants. Els dóna eines per aprendre a expressar i comunicar els propis sentiments, per conèixer-se (tot descobrint facetes d’un mateix), per enriquir els seus mitjans d’expressió i ser més espontanis.

D’altra banda, el teatre pot ajudar els infants a progressar en el coneixement d’altres matèries curriculars. I sobretot, el teatre ens fa treballar en equip i així els infants aprenen la importància de treballar conjuntament i la valoren: reconeixen que en un equip tothom és important i que es treballa per tirar endavant un projecte comú.

Al cicle 2 el projecte de teatre es fa en llengua castellana. No només pretenem desenvolupar tot el que s’ha comentat anteriorment, sinó que li hem volgut donar valor al fet de fer-ho en castellà. El que es busca és potenciar l’expressió oral en aquesta llengua d’una manera divertida i lúdica. Per fer-ho, durant el primer trimestre es fan activitats de descoberta del cos, expressió corporal i exercicis d’improvisació, mentre que al segon i tercer trimestre ja es planteja la realització de petites peces teatrals i l’edició de guions.

Al cicle 3 el teatre és un dels eixos principals per treballar temes com la història, la llengua, la literatura i les arts musicals i plàstiques. És un dels vehicles per aprendre allò que ens interessa treballar. Tenim quatre grups-classe a 4t-5è i  a cadascun li correspon el nom de quatre teatres. El grup de l’Scala pretén aproximar-se a la gran desconeguda que és l’òpera; el grup d’Epidaure vol submegir-se al teatre antic grec; la classe de The Globe investiga les obres de Shakespeare i, finalment, el grup de Broadway es passeja pels carrers del teatre musical.

En el primer trimestre tenen un format de taller d’iniciació al teatre, on aprenen a relaxar-se, a sentir i moure el cos per l’espai; a seguir diferents ritmes, a educar l’escolta i la mirada, a concentrar-se…Tot això a partir d’exercicis i jocs dramàtics. Durant el 2n trimestre en enfoquem en l’elaboració d’una obra que es representarà al 3r trimestre.