Pla lector de centre

A l’Annexa ens agrada llegir, i ens agrada compartir el que llegim. I això és una sort immensa, perquè són diversos els estudis que relacionen èxit escolar i hàbit lector… per això destinem tant de temps i tants esforços a afavorir la competència lectora dels nostres alumnes, crear hàbit i també fer-los descobrir  possibilitats que se’ls obren si aprenen a gaudir d’una activitat com la lectura.

CONSIDERACIONS GENERALS:

L’aprenentatge de la lectura està estretament vinculada als aspectes afectius. Cal generar situacions de lectura plaents i crear bons records relacionats amb la lectura.

L’ansietat i les males experiències se’ns giraran en contra: poden provocar no només desmotivació, sinó també bloqueig. Així doncs hem engegat el projecte de “lectovoluntaris” on avis, àvies, pares, mares…de l’escola venen a fer llegir els nostres alumnes de manera voluntària.

La comunicació escrita és omnipresent en la nostra societat. La lectura és un dels aprenentatges més funcionals que faran, i així ha de ser percebut.

La diversitat de textos, funcions, tipologies, tipografies i formats aporta riquesa i acosta els alumnes a la realitat en què hauran de desenvolupar-se.

L’entorn familiar condiciona molt l’aprenentatge de la lectura; vetllem per posar a l’abast de tots els nostres alumnes els recursos que, en alguns casos, poden no tenir a casa.

ELS RECURSOS QUE DESTINEM DE LECTURA A L’ESCOLA

Biblioteques d’aula. Com que s’assorteixen de la Socioteca, són renovables, adaptables, ampliables…

Espais de lectura: Espais ubicats ens diferents zones de l’escola on els infants tenen a l’abast un recull de llibres i lectures relacionades amb el projecte que estan treballant, així com revistes diverses.

Tenim 1 hora de socioteca setmanal per grup. És l’espai on es realitzen activitats de Formació d’Usuaris, dinamització lectora i el gaudi per la lectura.

Programació de lectures a l’aula – lots de llibres socialitzats – i lectura oral per part dels mestres. Triem els llibres pensant en els interessos de cada moment o en temes que generen debats interessants, però també pretenem oferir-los un itinerari literari d’obres i autors rellevants, i iniciar camins que, si volen, poden continuar pel seu compte.

I LA FAMÍLIA DES DE CASA . COM HI POT AJUDAR ?

Molt, hi pot ajudar: ja hem dit que és un dels factors determinants per tenir èxit en aquest àmbit. Alguns consells que des de l’escola pensem que us poden ser útils:

És important que a casa els llibres i la lectura hi siguin presents. Ser usuaris (i exercir-ne regularment) de biblioteques és gratuït i un gran exemple per als nostres fills. Veure llegir els pares, tenir llibres o premsa a casa, conversar sobre lectures… són valors afegits.

La lectura a casa ha de ser una activitat plaent: obligar-los-hi és contraproduent; en canvi, és bo  buscar estones de lectura compartida, llegir-los contes o novel·les en veu alta (no només als petits), parlar de lectures, triar junts un llibre per comprar o per fer préstec a la biblioteca (i llegir les seves recomanacions: això crea un vincle que per ells pesarà molt!)

No abandoneu a la lectura en solitari un infant només pel fet que ja ha après a llegir. Encara agraeix una estona de dedicació amb el pare o la mare, i la lectura és sempre més plaent si es pot compartir amb els que estimem.

No tingueu prejudicis sobre el que llegeixen: no tots els nens tenen predisposició a llegir novel.les, però en canvi poden ser bons lectors de còmics, revistes o de llibres de coneixements. Tan bona és una cosa com l’altra, i no hem de convertir en un problema el que no ho és. També ens podem trobar, a partir de cert moment, que vol sumar-se a modes amb llibres de qualitat qüestionable… és normal i desitjable, ja que indica que vol pertànyer al grup de companys que ho llegeixen, i que la lectura és un element que els conforma com a grup; tot i així, tampoc cal abandonar-se només a aquestes lectures: podeu seguir oferint-los o llegint-los altres tipus de llibres, i tard o d’hora ja veureu com hi tornaran.

No creem un ambient “de competició”: no hem de demostrar res a ningú i no es tracta de “devorar llibres” o mostrar orgull perquè un nen llegeix llibres gruixuts o difícils. És important que aprenguem a gaudir amb el que llegim, i que sapiguem deixar-ho si veiem que no ens interessa o no estem preparats per determinats textos. També és cert que als llibres, com a les persones, cal donar-los una oportunitat: hi ha persones de molt valor però molt discretes que només brillen si els deixem prou temps per conèixer-les, i hi ha llibres molt bonics que no comencen a atrapar-nos a la primera pàgina.

En la mesura que sigui possible, permeteu que l’infant es vagi fent la seva petita biblioteca particular: els llibres són objectes que es fan estimar si ho fem possible.