Competència digital

La competència digital és una habilitat bàsica per a l’alumnat i el professorat avui en dia. Aquesta competència implica la capacitat d’utilitzar les tecnologies digitals en situacions quotidianes per a resoldre problemes, comunicar-se i treballar de manera àgil i resolutiva davant diferents casos.

Per a l’alumnat, la competència digital implica ser capaç de cercar i seleccionar de manera eficient la informació en línia, crear contingut digital, treballar col·laborativament, però també i no menys important, ser capaços de protegir la seva privacitat i garantir la seva seguretat. L’assoliment d’aquestes habilitats no els servirà només per tenir èxit en l’àmbit educatiu sinó que també pretén preparar-los per la vida quotidiana i la seva integració a la societat del futur.

Per al professorat, la competència digital implica ser capaç de fer servir les tecnologies digitals per a millorar la seva pràctica docent, fent ús de recursos i estratègies que involucrin situacions reals amb què es poden trobar els estudiants. És rellevant també adaptar-se a les noves tecnologies i als canvis en el context educatiu. Això els permetrà millorar la seva eficiència i efectivitat en l’ensenyament, així com ser més competents i adaptats en un món cada vegada més digital.

Competència digital de l’alumnat (CDA)

Segons el nou currículum, per tractar la competència digital en l’alumnat cal tenir en compte el marc de referència europeu Digcomp, que distingeix cinc àrees que es relacionen directament amb els indicadors operatius del Decret. Les cinc àrees són les següents:

• Informació i alfabetització digital: Capacitat per buscar, filtrar i avaluar la informació en línia per a identificar fonts fiables i comprensibles. També inclou l’habilitat per utilitzar diferents eines digitals com ara motors de cerca i programes de processament de textos.
  • Comunicació digital: Capacitat per comunicar-se a través de diferents mitjans digitals, com correu electrònic, xat o videoconferència. Aquesta àrea també inclou l’habilitat per crear i compartir contingut digital.
  • Creació de contingut digital: Capacitat per crear contingut en línia en diferents formats, com text, imatges, vídeo o animació. Això implica l’ús de diferents eines digitals com ara programes de disseny gràfic o d’edició de vídeo.
  • Seguretat digital: Coneixement i habilitats per protegir la privacitat en línia i evitar amenaces com virus informàtics o ciberatacs. També inclou l’habilitat per utilitzar els mitjans digitals de manera ètica i responsable.
  • Resolució de problemes: Capacitat per solucionar problemes relacionats amb la tecnologia, com ara configurar una connexió Wi-Fi o solucionar errors en programes o aplicacions. Això implica la capacitat de trobar informació i recursos en línia per resoldre els problemes.

En la planificació de l’avaluació de la competència digital de l’alumnat, l’equip docent de l’Escola Àngel Guimerà ha considerat els següents passos:

• Identificar les habilitats i coneixements clau que determina el currículum, amb les cinc competències enumerades. Això pot incloure activitats com ara cercar informació en línia, crear contingut digital, comunicar-se en línia, etc…
  • Identificar les activitats i criteris d’avaluació que es faran servir per a avaluar la competència digital de l’alumnat.
  • Informar els alumnes de quines activitats de competència digital seran avaluades, i dels criteris i instruments que s’utilitzaran.

Competència digital docent (CDD)

Quant a la Competència digital docent, també cal tenir en compte el marc de referència europeu DigCompEdu que es concreta en el Marc de referència de la competència digital docent (MRCDD). Aquest document divideix la competència digital docent en sis àrees.

1- Compromís professional: Aquesta àrea inclou la comunicació organitzativa, la coordinació i col·laboració professional, la pràctica reflexiva, el desenvolupament professional digital continu, la protecció de dades personals, la privacitat i la seguretat i benestar digital.

2- Continguts digitals: En aquest apartat s’hi inclouen aspectes com la selecció de continguts digitals, la creació i modificació de continguts digitals i la protecció, gestió i intercanvi de continguts educatius digitals.

3- Ensenyament i aprenentatge: En aquest punt s’engloben tots els aspectes relacionats amb l’ensenyament, l’orientació i el suport en l’aprenentatge, l’aprenentatge col·laboratiu i l’aprenentatge autoregulat.

4- Avaluació i retroalimentació: Aquesta àrea inclou tot allò relacionat amb les estratègies d’avaluació, les analítiques i evidències d’aprenentatge, i la retroalimentació, la programació i la presa de decisions.

5- Apoderament de l’alumnat: En aquest apartat s’hi inclouen aspectes com l’accessibilitat i la inclusió, la personalització i el compromís actiu de l’alumnat amb el seu propi aprenentatge.

6- Desenvolupament de la competència digital de l’alumnat: En aquest punt s’engloben tots els aspectes relacionats amb la informació i l’alfabetització mediàtica, la comunicació i la col·laboració professional, la creació de continguts, l’ús responsable i el benestar digital i la resolució de problemes.