PROJECTE “PROTEGIM EL MAR” AMB EL CRAM

HOLA!

US VOLEM PRESENTAR EL VÍDEO RESULTAT D’UN PROJECTE QUE L’ALUMNAT D’ALGUNS GRUPS DE SECUNDÀRIA I POSTOBLIGATÒRIA  HAN REALITZAT EN COL·LABORACIÓ AMB EL CRAM : CENTRE DE RECUPERACIÓ D’ANIMALS MARINS. 

AQUEST ÉS EL VÍDEO ESPEREM QUE US AGRADI MOLT I TOT SEGUIT US EXPLIQUEM  COM HA ESTAT EL PROJECTE!

PROJECTE PROTEGIM EL MAR:

Iniciem el projecte amb  la xerrada presentada per la Irene del CRAM que ens va servir per avaluar els coneixements previs i com a introducció del projecte. Vam aprendre nous coneixements i vam detectar alumnat i professorat que tenim un problema  molt proper a nosaltres ja que ens vam centrar en el litoral mataroní.

Aquesta xerrada va despertar la indignació però també la curiositat i les ganes de fer alguna cosa per protegir el mar i els seus habitants.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Per realitzar la xerrada vam utilitzar la sala d’actes on tenim PDI,  i van acompanyar a l’alumnat les tutores i les organitzadores del projecte.

PREGUNTA INVESTIGABLE:

Ens formulem la pregunta “ Com arriben els residus al mar?”

Aquesta ha estat la pregunta investigable a partir  de la qual l’alumnat ha formulat les seves hipòtesis que després han hagut de comprovar per treure conclusions. 

Per fomentar la generació d’hipòtesi i per comprovar-les hem proposat dues actuacions concretes: en el primer cas una gimcana per l’escola i l’entorn proper.

La Gimcana ha constat de diverses parades i materials, que ens poguessin fer reflexionar i despertar dubtes. Hem creat un dossier de treball per anotar les hipòtesis dubtes i reflexions per cada grup.
Mitjançant un mapa hem cercat els punts on calia aturar-nos : al lavabo de l’escola ( on trobem una capsa amb bastonets de les orelles, tampax i tovalloletes ),  al clavegueram del carrer on ens fixem que hi podem veure i què en sabem d’aquest i a la Riera d’ Argentona.

Per seguir investigant i comprovar les hipòtesis formulades es proposa una sortida .

Estudi de camp segons la metodologia del mostreig a la Platja de Ponent de Mataró:

A l’arribada esmorzem ja que ens hem desplaçat caminant i hem trigat uns 30 minuts a peu, doncs l’escola està ubicada al barri de Cerdanyola.
En segon lloc hem delimitat la platja per zones de treballs i grups amb el material de cordes i bastons clavats a la sorra.

Un cop cada grup s’ha situat en la seva àrea de treball hem fet una batuda per recollir residus de la sorra. Abans però els hem formulat una altra pregunta, segons les seves hipòtesis de sobre com arriben els residus al mar, quin és el residu que trobaran més a la platja? 

Hem utilitzat el següent material: guants, bosses reutilitzables que es poden rentar.

Seguidament per grups hem dipositat els residus trobats a la safata i els hem observat i classificat segons la tipologia de residus mitjançant una graella de classificació. Un cop classificat i anotat el resultat l’hem observat  i contrastat  si la nostra resposta era encertada i reflexionat sobre com han pogut arribar aquests residus a la sorra de la platja. Hem utilitzat el material: safates, llapis , suport per escriure i graella de classificació de residus.

Una darrera activitat d’estudi de camp ha estat introduir el concepte de microplastics i fer cerca d’aquests amb l’ajuda d’un colador, una lupa i una safata en un espai de sorra delimitat.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bé, doncs un cop detectat el problema i investigar per contrastar les nostres hipòtesis, vam poder concluir que els residus al mar arribaven de múltiples formes donada la variabilitat de residus trobats i que molts no podiem saber el seu origen i forma inicial  ja estaven molt degradats. Però es podia deduir que alguns probablement procedien del clavegueram ( perquè algunes persones els llencen al wc )  com bastonets de les orelles, tovalloletes, compreses… i d’altres  podiem deduir que eren llençats directament a la sorra com les burilles de cigarret. Vam detectar un element que ens havia passat per alt i no havíem tingut en compte com a hipòtesi. Les papereres de la platja de Ponent són obertes i no tenen tapa i a la platja hi sol fer molt vent. 

 

Ja que érem a la platja voliem gravar algunes imatges pel nostre propòsit de difondre algún missatge clar per explicar i conscienciar sobre la necessitat de protegir el medi marí. Així que un cop vam fer una parada per dinar i descansar vam prosseguir el projecte i iniciar l’actuació de difusió i conscienciació mitjançant la composició d’una cançó i la gravació d’un videoclip…

 

 

Composem una cançó per conscienciar i fer difusió :

Des de l’àrea de música es va proposar composar una cançó que tractés el tema del projecte “ Protegim el mar”. Els alumnes d’una aula van triar l’estil musical de la cançó i en van fer la lletra del trap, els d’una altra aula van aprendre a tocar els acords de la cançó amb l’ukelele i els de les altres dues aules van aprendre la lletra. La lletra es va escriure entre les dues mestres organitzadores del projecte i alguns dels alumnes que hi participen. Un cop tots van aprendre les seves parts es va enregistrar i editar a través del Logic i amb la col.laboració d’en Dani, monitor de l’escola. Es van fer dues versions, un curta per presentar als premis Federico Mayor Zaragoza i una llarga que adjuntem. El dia de la sortida a la platja es van gravar les imatges del videoclip, i un cop editat es va demanar a les logopedes de l’escola que gravessin en video la cançó utilitzant el llenguatge de signes. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dissenyem unes papereres tancades

Per acabar el projecte mostrem una fotografia de les papereres de la platja de Ponent, per tal que els alumnes reflexionin sobre el que pot passar si fa vent. A partir d’aquí els mostrem diferents propostes de dissenys de papereres que han utilitzat a altres poblacions per acabar amb la problemàtica dels residus derivats de les ventades a la platja. I els proposem que dissenyin els seus propis models de papereres per fer una proposta a l’ajuntament de Mataró. 

I FINS AQUÍ EL NOSTRE PROJECTE! ARA ENS TOCA TRIAR QUE FAREM AMB ELS DINERS DEL PREMI DEL CONCURS QUE VAM GUANYAR! US MANTINDREM INFORMADES….

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>