L’EQUIP DE LOGOPEDES
LES NOSTRES FUNCIONS BÀSIQUES
– Explorem els alumnes nouvinguts al centre, per tal de decidir si
necessiten tractament logopèdic i també d’ajudar en la presa de decisions a
l’hora de formar els agrupaments flexibles de llengua.
– L’objectiu principal de la nostra tasca de logopèdia és la d’enriquir al màxim les capacitats psicolingüístiques dels alumnes, per tal d’afavorir la comunicació, el llenguatge, el desenvolupament del pensament i la integració social, SENSE OBLIDAR EL LLENGUATGE ORAL. A la vegada, també incidim en el treball miofuncional. Utilitzem diferents sistemes de comunicació en funció de les capacitats dels alumnes.
– Duem a terme un seguiment i registre dels alumnes que utilitzen SAAC (Sistemes Alternatius i Augmentatius de la Comunicació). L’objectiu d’aquesta tasca és orientar els mestres tutors garantint la continuïtat d’aquest tipus de treball en col·laboració amb aquests.
Els criteris que seguim a l’hora de prioritzar
els alumnes seleccionats són:
– Edat . Prioritzem als Petits perquè estan en l’etapa més permeable
i profitosa per l’estructuració del llenguatge. Això no significa que no es
treballi l’evolució i el seguiment fins a nivells més elevats.
* Estat maduratiu general de l’alumne.
* Possibilitats d’evolució.
* Necessitats individuals.
* Reforçament.
Procés general de la nostra intervenció
- Sessions d’observació inicial.
- Exploració del llenguatge.
- Exploració complementària amb altres proves.
- Definició d’objectius a assolir.
- Programació de les pautes terapèutiques a seguir i
valoració del tractament individual/grupal així com la freqüència de les
sessions. - Desenvolupament del programa.
- Seguiment i registre diari de les sessions.
- Seguiment del tractament per avaluar l’evolució
dels objectius i l’adequació de les metodologies, introduint mesures correctores
si s’escauen. - Avaluació del tractament i realització de l’informe,
fent un repàs de tots els aspectes treballats i els objectius assolits.
Valoració, reconsideració del cas i pronòstic de cara al curs vinent.
COM ATENEM ALS ALUMNES
– L’atenció als alumnes la realitzem generalment en sessions individuals o per parelles, com una activitat complementària, dins de l’aula de logopèdia.
– La periodicitat sol ésser de 2 o 3 sessions a la setmana, la qual hem establert en funció de les característiques de l’alumne/a i dels objectius de treball.
– La durada de les sessions és d’uns 30 minuts, a excepció d’alguns tractaments individuals que s’amplien degut a les característiques de l’alumne.
– També es realitzen sessions de logopèdia dins l’aula de tutoria per tal d’assessorar i fomentar la comunicació i/o el llenguatge a nivell grupal. La durada de les sessions és
d’una hora i la periodicitat setmanal.
EL TREBALL EN EQUIP
– Ens coordinem amb les tutores dels alumnes per tal de fer un treball conjunt i un seguiment de l’evolució i de la generalització dels aprenentatges.
– Ens coordinem amb especialistes de fora del centre, sempre que és possible, quan l’alumne de logopèdia rep atenció també fora del centre.
– Les logopedes mantenim reunions per parlar dels alumnes atesos a logopèdia i de temes propis de la nostra especialitat.
– Mantenim reunions periòdiques amb els pares, i estem a la seva disposició per parlar sempre que aquests o nosaltres ho creguem necessari.
– Les logopedes estem en constant formació permanent,
assistint a cursos i ponències de la nostra especialitat