Logopèdia

L’EQUIP DE LOGOPEDES

 

D’esquerra a dreta: Laura Galisteo, Marta Ramon, Montse Puigduví, Sílvia Maresma, Chantal Matallana, Ivette Vila i Montse Quijo

 

LES NOSTRES FUNCIONS BÀSIQUES

– Explorem els alumnes nouvinguts al centre, per tal de decidir si
necessiten tractament logopèdic i també d’ajudar en la presa de decisions a
l’hora de formar els agrupaments flexibles de llengua.

– L’objectiu principal de la nostra tasca de logopèdia és la d’enriquir al màxim les capacitats psicolingüístiques dels alumnes, per tal d’afavorir la comunicació, el llenguatge, el desenvolupament del pensament i la integració social, SENSE OBLIDAR EL LLENGUATGE ORAL. A la vegada, també incidim en el treball miofuncional. Utilitzem diferents sistemes de comunicació en funció de les capacitats dels alumnes.

–      Duem a terme un seguiment i registre dels alumnes que utilitzen SAAC (Sistemes Alternatius i Augmentatius de la Comunicació). L’objectiu d’aquesta tasca és orientar els mestres tutors garantint la continuïtat d’aquest tipus de treball en col·laboració amb aquests.

Els criteris que seguim a l’hora de prioritzar
els alumnes seleccionats són:

–  Edat . Prioritzem  als Petits  perquè estan en l’etapa més permeable
i profitosa per l’estructuració del llenguatge. Això no significa que no es
treballi l’evolució i el seguiment fins a nivells més elevats.

Estat maduratiu general de l’alumne.

Possibilitats d’evolució.

Necessitats individuals.

Reforçament.

Procés general de la nostra intervenció

  1. Sessions d’observació inicial.
  2. Exploració del llenguatge.
  3. Exploració complementària amb altres proves.
  4. Definició d’objectius a assolir.
  5. Programació de les pautes terapèutiques a seguir i
    valoració del tractament individual/grupal així com la freqüència de les
    sessions.
  6. Desenvolupament del programa.
  7. Seguiment i registre diari de les sessions.
  8. Seguiment del tractament per avaluar l’evolució
    dels objectius i l’adequació de les metodologies, introduint mesures correctores
    si s’escauen.
  9. Avaluació del tractament i realització de l’informe,
    fent un repàs de tots els aspectes treballats i els objectius assolits.
    Valoració, reconsideració del cas i pronòstic de cara al curs vinent.

COM ATENEM ALS ALUMNES

–      L’atenció als alumnes la realitzem generalment en sessions individuals o per parelles, com una activitat complementària, dins de l’aula de logopèdia.

–      La periodicitat sol ésser de 2  o 3 sessions a la setmana, la qual hem establert en funció de les característiques de l’alumne/a i dels objectius de treball.

–      La durada de les sessions és d’uns 30 minuts, a excepció d’alguns tractaments individuals que s’amplien degut a les característiques de l’alumne.

–      També es realitzen sessions de logopèdia dins l’aula de tutoria per tal d’assessorar i fomentar la comunicació i/o el llenguatge a nivell grupal. La durada de les sessions és
d’una hora i la periodicitat setmanal.

EL TREBALL EN EQUIP

– Ens coordinem amb les tutores dels alumnes per tal de fer un treball conjunt i un seguiment de l’evolució i de la generalització dels aprenentatges.

– Ens coordinem amb especialistes de fora del centre, sempre que és possible, quan l’alumne de logopèdia rep atenció també fora del centre.

– Les logopedes mantenim reunions per parlar dels alumnes atesos a logopèdia i de temes propis de la nostra especialitat.

– Mantenim reunions periòdiques amb els pares, i estem a la seva disposició per parlar sempre que aquests o nosaltres ho creguem necessari.

– Les logopedes estem en constant formació permanent,
assistint a cursos i ponències de la nostra especialitat