Projecció Europea de l’Institut Serra de Noet

Un 20% del professorat de l’Institut Serra de Noet ha viatjat a diferents països europeus a formar-se en innovació educativa amb dos objectius: primerament incorporar noves eines i mètodes d’ensenyament i també incloure el seu sistema d’ensenyament en una dimensió europea.

Si volíem tenir una dimensió més europea havíem de participar en un projecte educatiu internacional, d’aquí que vam identificar les nostres debilitats, amenaces, fortaleses i oportunitats mitjançant un anàlisi DAFO. En extreure’n els nostres objectius vam veure que l’Erasmus Plus era un projecte que ens podia ajudar a assolir millores qualitatives a l’aula.

Els objectius que guien el nostre interès i van marcar els desplaçaments del professorat són varis: fomentar pedagogies innovadores, modernitzar la metodologia d’aula, promoure una ensenyança activa utilitzant les eines TIC com a motor de canvi sistemàtic, conèixer altres sistemes educatius europeus, millorar les habilitats per treballar col·laborativament en grups transnacionals, i establir una xarxa de contactes per a futurs projectes Erasmus+ per compartir experiències.

Arrel d’aquest interès es va decidir el perfil de professorat susceptible a participar en aquest projecte. Van ser cinc professores les que van optar a l’Erasmus Plus, les seves propostes de projecte van ser acceptades pel SEPIE (Servicio Español para la Internacionalización de la Educación) i la mobilització va ser un fet. Plymouth, Oslo, Scarborough i Oxford van ser les destinacions per realitzar aquests cursos d’innovació.

Els resultats d’aquest projecte ja s’estan veient a les aules. Estem implementant l’ús de tècniques innovadores, recursos tecnològics, materials didàctics, i xarxes socials, utilitzant mètodes més creatius que fan viure als alumnes l’aprenentatge d’una manera més exitosa.

Els productes obtinguts que permeten compartir aquesta experiència giren entorn a registres digitals, bases de dades amb activitats didàctiques i jocs, exemples de bones pràctiques…

L’impacte s’ha traduït en petits canvis que es palpen dia a dia al centre, mitjançant tallers de difusió al claustre, coordinació amb agents externs com l’EAP, jornades culturals, i activitats motivadores a classe amb els alumnes de tots els nivells.

Tot plegat ha aportat un seguit d’avantatges per l’institut, pels professors, i pels alumnes: a l’institut, canvis metodològics, i l’inici de projectes i intercanvis internacionals perquè volem ser un centre més modern i competitiu; als professors ens aporta una millora de coneixements, habilitats, capacitats i normalització de l’anglès com a llengua vehicular a l’aula; i als alumnes, una millora dels resultats gràcies als nous enfocs pedagògics.

Amb aquesta idea de fer extensible en el temps aquestes innovacions, el centre vol seguir optant a convocatòries de projectes internacionals per engrescar als nostres estudiants, vetllant per l’adquisició de nous coneixements culturals i formar persones de mentalitat oberta i cosmopolita.