Servei comunitari

CURS 2021-2022

El Servei Comunitari per a l’alumnat de secundària obligatòria, és una acció educativa, en el marc del currículum obligatori, que vol promoure que els alumnes experimentin i protagonitzin accions de compromís cívic, aprenguin en l’exercici actiu de la ciutadania, i posin en joc els seus coneixements i capacitats al servei de la comunitat.

Aquest curs, els alumnes de 4rt d’ESO de l’INS Reguissol s’afegiran a la Campanya Let’s Clean up Europe 2022.

És una acció comuna a tot Europa per conscienciar sobre la quantitat de residus que llencem de forma incontrolada a la natura i promoure accions de sensibilització a través de la recollida d’aquests residus abocats il·legalment als boscos, platges, marges de rius, etc. La campanya de l’any 2022, es realitzarà entre el 6 i el 8 de maig de 2022.

Aquí teniu un vídeo promocional d’aquest any:

Us compartim els cartells informatius de l’acció:

Accediu aquí! al blog de notícies de Servei Comunitari.

CURSOS ANTERIORS: TREBALLEM PLEGATS

El projecte d’innovació Treballem Plegats va vincular fa anys els alumnes de secundària de l’Institut Reguissol (en concret, els de 4t d’ESO) amb els alumnes de primària de les escoles Fontmartina, Matagalls, Pont Trencat i Vallgorguina. Amb el temps, es va generar una potent xarxa d’ajut i suport a través de l’aprenentatge cooperatiu que afavoria totes les comunitats educatives esmentades i promovia els valors de l’escola inclusiva i la competència social i ciutadana.

Història del projecte

El projecte va sorgir l’any 2004 arran d’una iniciativa de l’Àlex Escuder (Institut Reguissol) i la Teresa Mir (Escola Fontmartina), als quals s’hi van afegir més tard la Sílvia Gras (Institut Escola La Tordera), la Llunsa Vigas (Escola Matagalls) i la Cristina Farré (Escola Pont Trencat). Alguns anys també hi participa l’Escola Vallgorguina. El projecte de seguida va rebre el suport i la col·laboració de l’Ajuntament de Santa Maria de Palautordera.

Inicialment i durant uns quants cursos, el suport dels alumnes de l’institut s’orientava principalment cap a l’alumnat nouvingut al poble, fills de població immigrada, principalment del Marroc, Romania, l’Àfrica subsahariana i l’Amèrica del Sud. Amb el temps, l’arribada de nouvinguts ha baixat tant que l’apadrinament actual s’orienta a alumnes de tota condició, pocs dels quals són immigrants.

Amb el temps, hi han participat molts tutors dels centres educatius i, sobretot, una quantitat enorme de joves, nens i nenes de Palautordera. Al nostre institut, actualment, les persones responsables del projecte són la Núria Martínez i l’Àlex Escuder, el qual n’ha estat sempre l’ànima.

Article al diari naciodigital.cat sobre el projecte Treballem Plegats

Descripció de l’experiència

Un cop per setmana els alumnes de 4t de l’Institut Reguissol que voluntàriament s’inscriuen al projecte visiten les escoles de primària i treballen generalment per parelles (padrins i fillols) amb alumnat dels centres de primària, per ajudar-los en els seus processos d’aprenentatge.

Aquesta proposta educativa estructurada de manera cooperativa és una forma òptima de fomentar la competència social i ciutadana, de manera que queda integrada, valorada i avaluada dins la matèria d’Educació eticocívica. L’aprenentatge cooperatiu és un marc ideal per treballar aquesta competència i donar resposta a diferents necessitats de la societat, com la creació de vincles interpersonals i amb l’entorn, el descobriment d’altres realitats i la generació d’actituds solidàries i no discriminatòries.

1. Afavorir les capacitats empàtiques.
  2. Generar vincles interpersonals i amb l’entorn.
  3. Descobrir altres realitats socials, econòmiques i culturals.
  4. Respectar la diversitat i valorar-la com un element positiu.
  5. Adonar-se del que cadascú pot aportar a partir del seu treball.
  6. Generar actituds solidàries i no discriminatòries.
  7. Afavorir l’ús del català com a llengua de cohesió.
  8. Ajudar a millorar el nivell curricular dels aprenentatges.
  9. Potenciar la vinculació entre els centres educatius del municipi.

Dimensions competencials

• Personal: per conèixer-se i comprendre’s un mateix, els altres i el món, i estar capacitat per exercir de manera responsable l’autonomia, la cooperació, la creativitat i les llibertats individuals i col·lectives.
  • Interpersonal: per saber relacionar-se i viure positivament amb altres persones, cooperar i participar des de la comprensió, l’empatia i la solidaritat.
  • Professional: per tenir els coneixements i les habilitats necessàries per exercir una tasca professional adequada a les necessitats i capacitats de cada persona.
  • Social: per poder participar activament en la transformació de la societat, comprendre-la, valorar-la i intervenir de manera crítica i responsable perquè cada vegada sigui més justa, solidària i democràtica.

Activitats

Les principals activitats que realitzen els alumnes són el diàleg, la lectura, els jocs, el reforç escolar i altres accions en parelles o en petits grups que promouen l’aprenentatge i la cohesió. Els alumnes de 4t d’ESO de l’institut també solen participar en les festes i esdeveniments de les escoles (Nadal, Carnestoltes, etc.), i tots plegats —joves de l’institut i nens de les escoles— participen conjuntament a la festa de cloenda anual del projecte a l’institut.

Cada alumne de 4t d’ESO que participa del projecte elabora un blog on recull l’experiència de cada dia a l’escola. Un exemple és el blog elaborat per l’alumna Sara Ducròs Checa que podeu visitar aquí.

Algunes anys, les escoles també elaboren blogs per deixar testimoni de les experiències del projecte. Podeu visitar-ne aquí un exemple o aquí un altre, d’anys passats.