ELS FORNS D’OLI DE GINEBRE DE LA PALMA D’EBRE

Aquest primer trimestre hem engegat un projecte comú tot l’alumnat de la ZER: “Els forns d’oli de ginebre”. L’alumnat de Riba-roja ha treballat els del seu poble i el nostre alumnat ha treballat els nostres; després vam fer una posada en comú de les dues escoles.

Aprofitant que pel “Pilar” no teníem escola, vam realitzar una activitat per conèixer el terme i, concretament, els forns d’oli de ginebre. Aquesta activitat va ser adreçada als xiquets i xiquetes de l’escola i també la vam obrir a tot el veïnat que hi volgués participar. Cal agrair que, en un dia festiu, la gent s’hi interessés i participés amb nosaltres.

Gràcies als coneixements que l’Oriol Vernet Pardell té del nostre terme, li vam demanar que ens fes una xerrada introductòria. Ens va explicar de manera molt amena la diferència entre ginebre i càdec, l’extracció de l’oli de ginebre, les propietats i aplicacions que se’n feia, el seu comerç, documents escrits on apareix la compra-venda de l’oli i les ubicacions dels forns de La Palma d’Ebre.

Acte seguit ens vam distribuir en cotxes particulars i l’Oriol ens va fer de guia per anar a visitar el forn de la Sisquella i el de la Valinjova. Cliqueu en aquest enllaç per veure’ls.

Aprofitant la sortida també vam aprendre a identificar la vegetació autòctona de l’entorn: ginebró, butzoga, coscoll, marfull, juliverda, petafocs, púdol… Aquí podreu veure la vegetació.

Va ser una sortida molt interessant en la què tothom ens vam beneficiar dels coneixements de l’Oriol i de les aportacions que va fer el veïnat assistent.

cartell forns