Sessió 4. Alarma: Ens volen obrir la caixa forta!!!

Pla de treball

  • Els avisos sonors
  • El brunzidor
  • Relacionar personatges i components


Si algú intenta obrir la caixa …

La caixa forta s’obre introduint una contrasenya. Quan algú intenti obrir-la amb una contrasenya incorrecta la caixa ens avisarà amb un so d’alarma. En aquesta pràctica afegireu a la caixa forta (on ja heu fixat uns LEDs) un component sonor (brunzidor) que avisarà en cas d’oblit de contrasenya o robatori. A la propera sessió afegireu un sensor de llum que dispararà l’alarma si algú es vol endur la vostra caixa forta.

Heu de fixar el brunzidor a la capsa, connectar-lo a la placa i programar-ne el funcionament.


Fixar el brunzidor

Icona tasquesFem-ho pas a pas

  • Ara fixareu el brunzidor a la capsa amb 2 cargols i 2 femelles M3. Els foradets en la capsa els podeu fer amb una barrina. Feu també un tercer forat més gran perquè sobresurti el brunzidor.

 

  • El brunzidor sonarà …
    • Si algú intenta prendre-us la caixa forta (amb un so fort intermitent durant 10 segons)
    • Si algú posa una contrasenya incorrecta (avisarà de l’error amb 3 sons curts seguits)
    • Si s’obre la caixa amb la contrasenya correcta (amb un so de confirmació durant 2 segons)
  • Un cop fixat el brunzidor, el connectareu a la placa per comprovar-ne el funcionament. Connecteu el brunzidor al pin de sortida analògic 5.

 


Programeu-ne el funcionament

Icona tasquesFem-ho pas a pas

  • A la sessió 3 ja vau programar els LEDs que informen de l’estat de la caixa. Ara, en aquesta sessió, afegireu avisos sonors per evitar possibles robatoris. Aprofitareu les ordres obreCaixa i alarmaContrasenya que vau crear a la sessió anterior i n’afegireu una de nova anomenada alarmaRobatori. Els efectes sobre el brunzidor de les ordres són :

obreCaixa: fa sonar el brunzidor durant 2 segons

alarmaContrasenya: fa sonar el brunzidor amb 3 sons curts (piulades) seguits

alarmaRobatori: fa sonar el brunzidor de forma intermitent durant 10 segons

 

  • Obriu el projecte m6repte32 i anomeneu-lo m6repte41. En els blocs obreCaixa i alarmaContrasenya afegiu-hi els blocs per al brunzidor :

                                                                                             

  • Afegiu ara la nova ordre alarmaRobatori. Aneu als blocs de Control i trieu el bloc al rebre. Poseu-li el nom alarmaRobatori :

  • Deseu ara el projecte a la vostra carpeta.

Comproveu-ne el funcionament

Amb la placa connectada a l’ordinador mitjançant el cable USB, feu clic sobre els blocs al rebre i comproveu que el brunzidor fa els sons tal com ho havíeu previst. En cas que no s’escoltin els sons, comproveu :

  • Heu posat l’interruptor de la placa en posició ON ?
  • Heu connectat la placa a l’ordinador ?
  • Heu revisat que els blocs del brunzidor siguin els de sortida analògica ?

Icona repteRepte 1

Obriu el projecte m6repte41 i anomeneu-lo m6repte42. Podeu posar a l’escenari 3 personatges en forma de botó per activar els efectes sonors? Al fer clic sobre els botons, han de sonar els efectes sonors que heu programat.

Icona pistaPista: No cal que dibuixeu els botons, agafeu-los de la galeria.


Icona projecteEl nostre projecte creix…

En aquesta sessió heu connectat i programat un brunzidor que us avisa si algú intenta prendre-us la caixa forta o posa una contrasenya incorrecta. És important anar pensant i decidint si el vostre robot incorporarà sons i amb quines finalitats.
Recordeu que heu d’anar completant el document de text acordat amb el vostre mestre al final de cada sessió.


Icona glosariCom que som programadors i programadores parlem de…

  • Blocs: Creats segons les nostres necessitats, s’encarreguen de provocar una acció concreta.
  • Brunzidor: component del kit de robòtica que pot emetre sons.
  • Contrasenya: combinació de xifres numèriques que permet obrir la caixa forta.
  • So intermitent: so que s’atura i torna a començar cada cert temps.