Cartes sota el totalitarisme

T’imagines viure en un règim dictatorial i totalitari? Com seria la teva vida d’estudiant en una societat absolutament controlada i sense llibertats?

Aquest és precisament l’exercici final que va fer l’alumnat de Ciutadania, Política i Dret, una assignatura optativa de 1r de Batxillerat. La tasca consistia en posar-se a la pell d’un/a jove estudiant i escriure una carta a una persona estimada resident a l’estranger. L’autor/a de la carta havia d’imaginar-se vivint a Kotoland, un país inventat on feia poc que s’havia instal·lat un règim totalitari. A través des les vivències en primera persona, calia relatar com s’havia transformat el seu entorn social i quines conseqüències tenia en la seva vida diària i el seu benestar.

El totalitarisme i les llibertats han estat l’eix central dels sabers i continguts treballats durant l’assignatura. Així doncs, s’ha reflexionat sobre els límits de la tolerància (Karl Popper), l’equilibri entre la llibertat individual i el poder de l’estat (Stuart Mill i Harriet Taylor) i els conceptes de Banalitat del mal, poder i violència exposats per Hannah Arendt als “Orígens del totalitarisme” (1951).

El resultat d’aquest exercici són unes cartes úniques i molt emotives on l’alumnat ha mostrat una gran capacitat creativa i reflexiva. A continuació en podeu llegir una mostra.

Carta Eva Gálvez

Carta Carla González